Nei, det er ikke et korpsinstruemt. Det låter mye bedre enn som så. (Foto: Heffner Performance)
Nei, det er ikke et korpsinstruemt. Det låter mye bedre enn som så. (Foto: Heffner Performance)

Galskap – 1100 hester på bakhjula

Lamborghini Murciélago er vill i utgangspunktet. Men tydeligvis blir det for pinglete for Heffner.

Den kraftigste Murciélago-en Lamborghini bygger er LP 670-4. Den har som navnet tilsier 670 hestekrefter og firehjulstrekk. Du skal være temmelig gal hvis du ikke synes det er nok.

Så tydeligvis er Heffner Performance i USA temmelig gale. De har gitt den italienske superbilen to turboladere, noe som fører til at den har over 1 100 hestekrefter.

Og bare for å gjøre alt sammen enda mer hårete har de koblet ut firehjulstrekken. Det krever mer mot enn vett for å takle så mye kraft på bakhjula.

Gallardo kommer også med bakhjulstrekk. Les mer om det her.

Hinsides mellomakselerasjon

Det er i høy fart du virkelig merker utbytte av de enorme kreftene. Heffner har sammelignet akselesjonen fra 96 km/t (60 mph) til 209 km/t (130 mph) mot en Murciélago med 580 hestekrefter. Sistnevnte klarer det på 9,5 sekunder. Det er i og for seg ganske fort.

Med 950 hestekrefter tok det 5,1 sekunder - motoreffekten var skrudd litt ned på en veldig varm dag. Det er raskere enn de aller fleste biler klarer å kjøre fra 0-100 km/t, men Heffener er ikke fornøyd. De regner med å få tiden ned i under 4 sekunder.

Se video og hør lyden!

Se hvor fort det går

Skulle du ha altfor mye penger på bok kan du sjekke ut Heffner Performance sin hjemmeside.

Det  finnes vel ikke noe annet ord for det enn galskap. (Foto: Heffner Performance)
Det finnes vel ikke noe annet ord for det enn galskap. (Foto: Heffner Performance)
Legg  merke til de to turboene. (Foto: Heffner Performance)
Legg merke til de to turboene. (Foto: Heffner Performance)
Originalt  hadde denne Murciélago en 580 hestekrefter. Takket være to turboer har  den nå 1100. (Foto: Heffner Performance)
Originalt hadde denne Murciélago en 580 hestekrefter. Takket være to turboer har den nå 1100. (Foto: Heffner Performance)
Et  kunstverk av en motor. (Foto: Heffner Performance)
Et kunstverk av en motor. (Foto: Heffner Performance)
Vil  du noensinne bli fristet til å sette på motorlokket? (Foto: Heffner Performance)
Vil du noensinne bli fristet til å sette på motorlokket? (Foto: Heffner Performance)