De går fra studio til studio, og sørger for spaltekilometer i løpet av noen uker. I mellomtiden skriver partilederne på Twitter og andre sosiale medier.  (Foto: Roald Berit/SCANPIX)
De går fra studio til studio, og sørger for spaltekilometer i løpet av noen uker. I mellomtiden skriver partilederne på Twitter og andre sosiale medier. (Foto: Roald Berit/SCANPIX)

Kort og intens valgkamp sliter ut folk

Eksperter advarer mot utslitte politikere og velgere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Valgkampens første partilederdebatt fant sted mandag kveld, først i Oslo og kort tid etter i Kristiansand. Nå mener eksperter at alle TV-debattene og politikernes bruk av sosiale medier sliter ut både politikerne selv og velgerne.

– Utmattende

– Jeg er skikkelig bekymret for at det blir for mange og for spissede debatter og arenaer, og at dette gir en total utmattelse hos både politikere og velgere, sier kommunikasjonsrådgiver og retorikkekspert Kjell Terje Ringdal til Dagbladet.

Han mener det er svært krevende for politikerne å håndtere forskjellige arenaer med TV-debatter og aktiv bruk av sosiale medier.

– De er nødt til å stille opp overalt, ellers blir det ramaskrik. I kampen om oppmerksomheten ender de ofte med en rekke maniske utspill, sier Ringdal.

Velgerne blir lei

Hans tanker går også til velgerne.

– Det blir veldig massivt over lang tid, så jeg vil tippe at mange av velgerne vil trenge en timeout og heller melder seg på igjen helt mot slutten av valgkampen, sier Ringdal.

Valgforsker Frank Aarebrot er enig.

– Valgkampen blir veldig heseblesende, og folk blir matleie. Politikerne reiser i et veldig høyt tempo rundt i landet, og det er vanskelig for dem å forandre på budskapet. Dermed blir det også veldig lite utvikling i valgkampen, sier Aarebrot.

Lengre valgkamp

Han mener løsningen er å gjøre valgkampen lengre, til minst to måneder. Da blir det mindre intensitet, noe som er bedre for både politikere og velgere, tror Aarebrot. (©NTB)