garmin (Foto: Tv2 Hjelper deg)
garmin (Foto: Tv2 Hjelper deg)

Elkjøp anklages for tyveri

Elektrokjeden tok ekstra betalt for gratis GPS-utstyr.

– Tyveri, sier Hans Petter Kjølleberg fra Skui etter han ble forsøkt lurt av elektronikkgiganten som krevde 299 kroner for GPS-utstyr som egentlig er gratis.

Dagskupp på GPS

Bruken av bil-GPS har eksplodert, og de populære bilkartene er i ferd med å bli allemannseie. Da Hans Petter Kjølleberg så at Elkjøp på Sandvika Storsenter annonserte for «dagskupptilbud» på Garmins Nüvi 760-modell, fortet han seg til butikken og betalte 1495 for GPS-en.

Dagen etter ville den samme modellen kostet ham 2495 kr.

– Løp og kjøp tenkte jeg da jeg dro. Det ble til slutt min tur, og selgeren fant fram en eske til meg, sier Kjølleberg til TV 2 hjelper deg.

Les også: Test av tur-GPS

Les også: Test av GPS

Les også: DVD-bløff fra Elkjøp

«Tilleggsutstyr» til halv pris

Selgeren bak disken lurte på om samtidig ville kjøpe tilleggsutstyr til den nye GPS-en, til halv pris.

For kun 299 kunne han få med en dashbordplate og en veske til å ha enheten i. «Vanlig» pris på utstyret var 600 kroner, opplyste selgeren.

– Kjekt å ha tenkte jeg, og kjøpte det også, sier Kjølleberg til TV 2 hjelper deg.

Da Kjølleberg kom hjem, åpnet han pakken (som ikke var forseglet) og leste gjennom bruksanvisninger og vedlegg for hva pakken skulle inneholde.

Med uthevet skrift sto det at dashbordplaten var en del av standardutstyret på lik linje med ledninger, bruksanvisning og PC-kabel.

Dagen etter ringte Kjølleberg importøren av Garmin og fikk videre vite at også vesken er del av standardutstyret.

Det viste seg at Elkjøp hadde tatt ut platen og vesken fra pakken og solgt dette som tilleggsutstyr.

– Da ble jeg ganske forbanna, innrømmer Kjølleberg.

Konfronterte Elkjøp

Kjølleberg tok med seg utstyret han handlet dagen i forveien og dro tilbake til kjøpesenteret i Sandvika.

Bak kassa sto en annen selger, og da Kjølleberg konfronterte han med GPS-en, la han seg langflat, sier han.

– Jeg forlangte å få en ny pakke som ikke var åpnet. Han kom da med en ny eske og viste meg innholdet. Og der lå det både veske og plate sammen med alt det andre som esken skulle inneholde, sier Kjølleberg som også fikk pengene sine tilbake.

– For meg gikk det bra og jeg tapte ingen penger, men hva med alle de som ikke fikk med seg hva pakken skal inneholde, og betaler ekstra for noe de allerede har betalt for?

Elkjøp legger seg flat

Kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp, Christian Brekke, sier til TV 2 hjelper deg at butikkjeden legger seg flat, og sier at tilfeller som dette hører til sjeldenhetene.

– Jeg beklager denne hendelsen. Dette er et tydelig brudd på prosedyrene. Alle kunder skal føle trygghet når de handler hos oss, og slikt skal ikke skje, sier Brekke.

– Jeg forstår det slik at varehuset sporenstreks ønsket å rette opp dette, noe som er riktig og bra. Hvis det imidlertid er tvil fra kundens side om at vi ønsker å gjøre vedkommende 100% fornøyd, er jeg mer enn villig til å komme i kontakt med kunden for å beklage og ta en nærmere samtale.

Har du opplevd noe lignende? Tips oss her!

Se alle være tester i Testbasen