Opel kan gå konkurs
GM og den tyske staten klarer ikke å bli enige. Resultatet kan bli konkurs.
Den opprinnelige planen var at Opel skulle få ny eier før sommeren. Men forhandlingene har utviklet seg til et skikkelig maraton. GM har forlengst gjort det klart at de er nødt til å kvitte seg med sin tyske underavdeling. Og nå begynner tiden å renne ut.
Det står bare to budgivere igjen, kanadiske Magna og belgiske RHJ. Magna er favoritten både blant de Opel-ansatte og hos den tyske regjeringen som har lovet å garantere for store lån etter oppkjøpet. Dette er helt nødvendig for å få Opel på rett kjøl og sikre driften de nærmeste årene.
Masse-oppsigelser
Magna har imidlertid stilt krav som GM ikke vil innfri og amerikanerne ønsker heller å selge til investeringsselskapet RHJ.
Insignia er en stor suksess for Opel - les testen her:
De har på sin side varslet tøffe kostnadskutt og masse-oppsigelser hvis de blir ny Opel-eier. Og det faller selvfølgelig ikke i særlig god jord, hverken hos fagforeninger eller politikere.
Tette tapssluk
For å gjøre saken ytterligere komplisert, blir Magnas bud backet opp av russisk kapital og det spekuleres i at Opels know-how vil bli brukt for alt den er verdt i den skakkjørte russiske bilindustrien. Det er heller ikke populært hos GM som ønsker å verne sine egne merker i det svært interessante russiske markedet.
Ifølge Bloomberg er situasjonen nå så prekær at det hele kan ende med at GM lar Opel gå konkurs. Da går de glipp av salgssummen, men de får til gjengjeld tettet nok et tapssluk og de unngår ikke minst at teknologi og kunnskaper havner i hendene på konkurrentene.