Joda - dette er en båt!

Kjøper du denne - da er du garantert strandlinje overalt!

- Jo, den vekker litt oppsikt når vi kommer med full lanterneføring i skumringen...

Det forteller båteier og nå også båtselger Einar Lyshaug. Han har lagt ut farkosten på finn.no - og håper han snart får napp. Prisantydningen er på 300 000 kroner. Lyshaug er byggmester av yrke, så det var derfor naturlig at valget falt på trebåt når han bestemte seg for å bygge sin egen båt i 2004.

- Men trebåt og trebåt. Det er jo ikke akkurat en typisk trebåt, dette?

- Nei... Vi hadde lyst på både båt og hytte ved sjøen. Så da fant jeg ut at dette var den perfekte måten å slå to fluer i ett smekk! "Grunnmuren" er en katamaran-konstruksjon. Og så er det masse boltreplass oppå, forteller en blid hytteselger.

God plass

Han legger til at båten trolig har verdens største ”ferskvannstank”. Nå ligger den nemlig på Storevatnet i Rissa kommune – som er den lokale drikkevannskilden. Et rør rett gjennom gulvet og en liten pumpe sikrer ustoppelig tilgang på vann.

Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)

Båten på 28 fot er utstyrt med fullt kjøkk... - unnskyld – bysse, to salonger og har soveplass til syv personer. Maskinrommet huser en pålitelig 5 hk Mercury motor, som gir båten en toppfart på ca 5 knop.

Det er altså ikke noe speedbåt vi her snakker om. Strekningen Oslo - Tjøme vil derfor ta ca 12 timer, men sommeren er jo lang!

- Der den ligger nå, er begrensingen 5 hk. Men det er selvfølgelig fullt mulig å putte inn større motor, forsikrer Lyshaug.

- Hvor sjødyktig vil du si at den er?

- Jeg må vel innrømme at dette ikke er noe å krysse Nordsjøen med. Fribordet er såpass lavt at bølger over halvmeteren nok fort vil feie inn over stuegulvet. Dessuten er den var for mot- og sidevind. Både du og båten trives nok best i smul sjø!

Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)
Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)

Fin fiskeplass

På akterdekk er det fin fiskeplass, og det er veranda med solid rekkverk rundt hele båten. Lettbåten på bildene følger med, det samme gjør to ankere, utemøbler og tauverk.

- Men hvorfor selger du?

- Fordi vi rett og slett ikke har tid nok til å bruke den. Det synes jeg er litt trist. Derfor håper jeg båten finner et nytt hjem hos noen som har god tid til å nyte den.

- Og kjøper må selv hente - eller leverer du?

- He he! Det kommer nok helt an på hvor vedkommende holder til. Men vi blir nok enige, avslutter båtselgeren fra Rissa.

Klikk her for å se hele annonsen.

Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)
Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)

Joda, det er en båt! (Foto: Einar Lyshaug)
Joda, det er en båt! (Foto: Einar Lyshaug)
Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)
Kveldsstemning på akterdekk (Foto: Einar Lyshaug)
Landgang i baugen. (Foto: Einar Lyshaug)
Landgang i baugen. (Foto: Einar Lyshaug)
Styreposisjonen (Foto: Einar Lyshaug)
Styreposisjonen (Foto: Einar Lyshaug)
Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Her er byssa ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Salongen ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Salongen ombord (Foto: Einar Lyshaug)
Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)
Maskinrommet (Foto: Einar Lyshaug)