Andy Schleck  (Foto: NICOLAS BOUVY/EPA)
Andy Schleck (Foto: NICOLAS BOUVY/EPA)

Riis truer med å bryte radioforbudet

Og det ser ikke ut til at det blir rytterstreik på Tourens tiende etappe.

Kontroversen før den første etappen med forbud mot radioforbindelse innad i lagene stiger mot nye høyder. Forbudet gjelder også på den 13. etappen.

Lagenes sportsdirektører prøver febrilsk å lov til å bruke radio, men signalene tyder på at det ikke blir noen rytterstreik. Astanas pressesjef Phillippe Maertens sier til Cyclingnews at de er i forhandlinger, men at voksne menneske rikke trenger å streike. Heller ikke Quick Step har hør noe om streikevillige ryttere.

Riis truer med å bryte stillheten
En som er villig til å bryte forbudet er derimot sjef hos Saxo Bank, Bjarne Riis.

- Hvis alle kjører med radio, hva vil arrangøren gjøre? Sende oss hjem? Da kan de kjøre sykkelløp med fem lag, sier Riis til Danmarks Radio.

14 av de 20 lagenes som deltar har undertegnet et protestskriv til arrangør ASO, som på sin side foreløpig holder fast ved forbudet. Hovedargumentet mot et forbud er at man mener rittet vil bli farligere, mens motparten mener rittet vil bli mer åpent.

- jeg håpe det er radio i ørene på alle, men det er jo kaos, slik det pleier å være. De fleste har interesse av at det kjøres med radio. Det synes jeg også, slår Riis fast.

Under Sveits rundt sa Riis til TV 2 Sporten at han lovet ballade dersom Saxo Bank mistet terreng i sammenlagtkampen på grunn av radionekten.

Alt om Touren: Nyheter | Resultater | Lag/Ryttere | Sendeskjema | Etappene

Rytterne ikke helt enige
Holdningene blant rytterne er blandet. Noen mener det er et steg tilbake, deriblant Lance Armstrong.

- Alt utvikler seg. Nå går vi tilbake til da bilene måtte kjøre inn i feltet for å gi ordre. Det er ikke bra. Jeg husker de dagene, sier Armstrong til Velo News.

Han får støtte fra andre ryttere som Jens Voigt (Saxo Bank) og Alberto Contador. Michael Rogers i Columbia mener bruk av radio styrer mye av utfallet i et ritt.

- 30 sekunder etter et brudd har gått vet alle hvem som er i det og hvilken fart man må kjøre i for å ta det igjen, sier australieren.

Kan bli kompromiss
Landsmann og sammenlagtkandidat hos Silence Lotto, Cadel Evans, sier at det beste laget vil vinne uansett. David Zabriskie (Garmin) mener at radiobruken også kan skape farlige situasjoner.

- Når man kommer til en høyresving får 150 mann beskjed om å komme seg i tet samtidig. Uten radioen hadde vi bare kjørt svingen og blitt ferdig med det, påpeker han.

Et kompromiss som har vært luftet er at rytterne får ha radio på øret, men det som sendes der går til alle bilene og ikke har toveiskommunikasjon. Det er møtevirksomhet mellom lagene og arrangøren mandag.