baer
baer

Her er sannheten om antioksydanter

Hva er sant og hva er usant om antioksydanter? Her får du svarene.

Ødelegges antioksydantene når grønnsakene kokes? Finnes det tabletter med naturens sterkeste antioksydanter? Og er kaffe en viktig antioksydantkilde?

Daglig bombarderes vi med påstander om antioksydanter gjennom reklame, dagspresse- og ukeblader. Men hva er sant?

Den sanne historien

Professor Rune Blomhoff anses som en av verdens fremste eksperter på antioksydanter. I fjor la han, og hans forskningsgruppe ved Universitetet i Oslo, fram matvaretabeller som viser hvilke matvarer som er rike på antioksydanter og hvilke som ikke er det.

Tabellene ble presentert i boken «Antioksidanter – den sanne historien», der Blomhoff også forklarer hva antioksydanter er og hvordan de fungerer.

Med utgangspunkt i Blomhoffs bok gir vi deg nå svar på sju vanlige spørsmål om antioksydanter.

Sju spørsmål og sju svar

1. «Produserer menneskekroppen antioksydanter?».

Cellene i kroppen produserer antioksydanter. Disse antioksydantene beskytter og hindrer skader på kroppens celler.

2. «Kan kosttilskudd med antioksydanter erstatte frukt og grønnsaker?»

Svaret ser dessverre ut til å være nei. Det har vært vanskelig å dokumentere gunstige effekter av antioksydanttilskudd, skriver Blomhoff. Et overveiende flertall forskningsstudier viser at antioksydanter i frukt og grønt virker langt bedre enn antioksydanter i tilskudd.

3. «Finnes tabletter med naturens sterkeste antioksydant?»

Det finnes ifølge Blomhoff ikke grunnlag for å påstå at en pille inneholder naturens sterkeste antioksydant. Årsaken er at det finnes mange tusen antioksydanter, og kun noen få av disse er undersøkt.

4. «Er kaffe en viktig kilde til antioksydanter?»

Kaffe er den største kilden til antioksydanter i det norske kostholdet, men i følge Blomhoff vet man ikke sikkert om antioksydantene i kaffe tas opp i kroppen. Enkelte studier har dog antydet at kaffe kan beskytte mot noen sykdommer.

5. «Styrker antioksydanter immunforsvaret?»

Påstanden om at antioksydanter har en slik effekt er ifølge Blomhoff basert på gamle og ikke spesielt grundige eller godt kontrollerte studier. Blomhoff legger likevel til at man ikke kan avvise at antioksydanter kan ha en slik effekt.

6. «Ødelegges antioksydanter når grønnsakene kokes?»

Grønnsaker som er kokt er en bedre kilde til antioksydanter enn ukokte grønnsaker, skriver Blomhoff. Årsaken er at koking gjør at antioksydantene lettere tas opp i tarmen. Likevel, noen antioksydanter ødelegges når man koker grønnsaker. Et eksempel på dette er vitamin C.

7. «Inneholder frukt og grønnsaker med de sterkeste fargene mest antioksydanter?»

Jo sterkere farge frukt og grønnsaker har, jo mer antioksydanter inneholder de, skriver Blomhoff. Årsaken er at mange av fargestoffene i frukt og grønnsaker er antioksydanter.

Kilder: ”Antioksidanter – den sanne historien” av Rune Blomhoff utgitt på Kagge forlag og Birkeland publications, Helsedirektoratet, snl.no og Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation.