Vrakdeler som er funnet så langt tyder på at AF447 styrtet plutselig, og at det ikke eksploderte. (Foto: HO/AFP)
Vrakdeler som er funnet så langt tyder på at AF447 styrtet plutselig, og at det ikke eksploderte. (Foto: HO/AFP)

- De rakk ikke spenne seg fast før styrt

Vrakdeler av Air France 447 tyder på at kabinpersonellet ikke hadde festet setebeltene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etterforskningen av hva som forårsaket at et Air France-fly med 228 passasjerer om bord fortsetter.

- Satt ikke i setene sine

Stadig blir nye vrakdeler hentet opp av Atlanterhavet, og havarikommisjonen tar alle detaljer til etterretning for å kunne komme til en konklusjon om hva som førte til styrten natt til 1. juni.

Halefinnen til det havarerte Air France flyet fraktes i land.
  51 mennesker er funnet etter flystyrten. (Foto: AFP/SCANPIX)
Halefinnen til det havarerte Air France flyet fraktes i land. 51 mennesker er funnet etter flystyrten. (Foto: AFP/SCANPIX)

En av vrakdelene som ble hentet opp lørdag, er en del med to seter som er beregnet for kabinpersonalet. Setebeltene på disse stolene er ikke fastspent, noe som kan tyde på at kabinpersonalet var i korridoren da flyet traff havet.

- Dette tyder på at kabinpersonalet var et sted i korridorene. Hvis det hadde gått en alarm om en akutt farlig situasjon, for eksempel kraftig turbulens, skulle personalet ha sittet fastspent i setene sine, sier en tidligere pilot til den brasilianske avisen O Globo.

- De hadde ikke tid til å gjøre noen ting, sier han.

Vrakdelene tyder også på at det ikke har vært en eksplosjon eller brann om bord i flyet. Noe som minsker mistankene om at flyet har blitt utsatt for terrorisme.

Feil på instrumenter

Internettsiden Eurocockpit.com har offentliggjort listen med de 24 feilmeldingene som ble automatisk sendt ut av flyet før det styrtet. Nyhetsbyrået AP har fått bekreftet at disse listene stemmer med de autentiske.

En oksygenmaske fra AF447 funnet i Atlanterhavet. -Styrten viser
  at man trenger ny teknologi for å vise hva som skjer i et fly før det
  styrter, sier ekspert. (Foto: MAURICIO LIMA/AFP)
En oksygenmaske fra AF447 funnet i Atlanterhavet. -Styrten viser at man trenger ny teknologi for å vise hva som skjer i et fly før det styrter, sier ekspert. (Foto: MAURICIO LIMA/AFP)
En av de 24 feilmeldingene kommer fra instrumentet som skal advare flyet om hvor lavt det kan fly, skriver aftonbladet.se.

Det er likevel et mysterium hvorfor instrumentene ikke virket som de skulle.

Byttet ut fartsmålere på alle fly

Tidligere har det vært kjent at fartsmåleren på flyet feilet. Air France har mandag skiftet ut alle fartsmålerne på alle Airbus A330 og A340-flyene sine. Dette ble gjort etter at piloter i selskapet har ytret kraftig bekymring over at et så viktig instrument kan feile.

Etterforskerne har hatt fokus på at nettopp disse fartssensorene har frosset og gitt uriktig informasjon til pilotene på det forulykkede flyet, der alle 228 personer om bord omkom.

SAS og Ving vil ikke bytte fartsmålerne på Airbus A330 og A340-flyene de bruker på langflyginger.