To personer omkom da et småfly styrtet på Midlanda flyplass i Sundsvall mandag formiddag. Piloten på det sveitsiskregistrerte flyet skal ha rapportert om motorproblemer like etter takeoff.  (Foto: RALF BERGMAN/SCANPIX)
To personer omkom da et småfly styrtet på Midlanda flyplass i Sundsvall mandag formiddag. Piloten på det sveitsiskregistrerte flyet skal ha rapportert om motorproblemer like etter takeoff. (Foto: RALF BERGMAN/SCANPIX)

To omkom i flystyrt i Sverige

Småflyet styrtet fra 100 meters høyde kort tid etter å ha tatt av fra en flyplass i Sverige mandag formiddag.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyet krasjet på Midlanda flyplass i Sundsvall i Sverige, opplyser politiet til det svenske nyhetsbyrået TT ifølge Expressen.se.

Piloten skal ha varslet tårnet om motorproblemer like etter å ha tatt av. Kort tid senere styrtet flyet fra 100 meters høyde.

Om bord i flyet satt to personer. Begge omkom.

- Det er et totalhavari, sier operatøren ved alarmsentralen til Expressen.se.

Prøvde å snu

Ulykken skjedde klokken 10.40 mandag – kun to minutter etter at alarmen gikk.

- Det var kommet noe opp i luften og gikk i bakken på den nordlige delen av rullebanen, sier Torbjörn Thoresson i redningstjenesten til avisa.

Ifølge politiet var flyet privateid og fra Sveits. Kort tid etter å ha tatt av meldte piloten om motorproblemer. Han forsøkte å snu flyet, men lykkes ikke.

Flyet gikk i bakken fra 100 meters høyde på en gressplen like ved rullebanen.

Trolig hjemmelaget

Ifølge Expressen var flyet av typen BX2 og er ifølge flyredningssentralen trolig et hjemmelaget fly.

Ulykkesflyet tok av sammen med et identisk fly, også det fra Sveits. De andre flyet snudde og returnerte til flyplassen etter ulykken.

Begge flyene skal ha vært på vei til Skövde.

Vil ikke granske

Ettersom flyet er et såkalt eksperimentfly, vil ikke den svenske havarikommisjonen granske ulykken mandag.

- Vi gransker ikke lenger denne typen ulykker om ikke det er noe spesielt, sier Stefan Christensen, utredningssjef i Havarikommisjonen til TT.

For flere år siden avgjorde Havarikommisjonen at de ikke ville granske ulykker med eksperimentfly, ultralette fly og fallskjermer. En av årsakene til dette er at disse flyene har dårligere sikkerhet og betraktes som hobbyfly.

Dermed er det uvisst om ulykken vil få noen nærmere utredning.

- Flyet var registrert og bygget i Sveits. Vi har varslet de sveitsiske myndighetene og informert dem om ulykken. Det er mulig at de vil granske hendelsen, sier Christensen til TT ifølge Aftonbladet .