Henry Munhoz fra det brasilianske luftforsvaret viser fram en illustrasjon av området hvor de omkomne etter Air France styrten ble funnet. (Foto: Ricardo Moraes/AP)
Henry Munhoz fra det brasilianske luftforsvaret viser fram en illustrasjon av området hvor de omkomne etter Air France styrten ble funnet. (Foto: Ricardo Moraes/AP)

Amerikanske eksperter skal lete etter svarte bokser

Spesialister fra den amerikanske marinen er på vei til Brasil for å delta i Air France-søket.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter de siste funnene av omkomne og vrakdeler, begynner letemannskapene å få bedre peiling på hvor vraket av Airbus A330-maskinen kan ligge.

Den amerikanske marinen har spesialutstyr som kan oppfatte nødsignaler på havdyp ned til 6100 meter, melder nyhetsbyrået AP. Det er dette utstyret som nå skal settes inn i søket etter flyets taleregistrator og ferdsskriver.

De såkalte svarte boksene er programmert til å sende ut signaler i minst 30 dager. De store havdypene har imidlertid skapt tvil om signalet er sterkt nok til at boksene kan lokaliseres og hentes opp.

Håper på svar

Det er tidligere hevdet at det nærmest vil være umulig å finne årsaken til styrten uten dataene fra taleregistratoren og ferdsskriveren. Men det anerkjente flymagasinet Air Transport World skriver mandag at franske etterforskere begynner å få et godt bilde av hva som skjedde før flyet styrtet i Atlanterhavet.

Etterforskerne baserer seg på de automatiske meldingene flyet sendte ut før ulykken. Det er kjent at flyet sendte ut 24 meldinger om teknisk svikt i i løpet av fire minutter. Meldingene rapporterte blant annet om trykkfall og at en rekke systemer på flyet sviktet.

Men innholdet i en rekke av meldingene er ikke offentlig kjent. Det er denne informasjonen etterforskerne konsentrerer seg om, ifølge en kilde med kjennskap til granskingen.

En dykker fra den franske marinen på vei for å hente en vrakdel
  fra Air France 447. (Foto: Frankrikes forsvarsdepartement/AP)
En dykker fra den franske marinen på vei for å hente en vrakdel fra Air France 447. (Foto: Frankrikes forsvarsdepartement/AP)

- Gjør alt vi kan

Samtidig er det kjent at ulykkesflyet ikke hadde byttet sensorene som måler flyets hastighet i lufta. I 2003 ba Airbus om at målerne på noen A330-maskiner måtte byttes på grunn av en fabrikasjonsfeil. Feil hastighet kan ha gitt ulykkesflyet problemer i uværet som raste da flyet styrtet.

228 mennesker var om bord i flyet da det styrtet 31. mai. 17 mennesker og en god del vrakgods er så langt funnet. Brasils president Luiz Inacio Lula da Silva sier at militæret vil gjøre alt de kan for å finne omkomne og returnere dem til de pårørende.

- Vi vet hvor viktig det er for for en familie å finne sine kjære, sa presidenten mandag under hans ukentlige radioprogram.