Reklamemarkedet fortsetter å stupe

Første kvartal i år gikk medienes annonseinntekter ned hele 626 millioner kroner sammenlignet med samme periode i fjor.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Nedgangen forsterkes av at annonseringen har ligget på meget høye nivåer både i 2007 og 2008, sier daglig leder for Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM), Magnus Anshelm.

Mest følsom for lavkonjunktur og finanskrisen er uten tvil dagspressen. Dette gjelder spesielt de største avisene som rammes av kraftig nedgang både på rubrikkannonseringen og på merkevareannonseringen. I ukepressen forsterkes nedgangen av at opplagene falt for flere av de største ukebladene.

– Den store vinneren i første kvartal er utendørsreklamen, der inntektene økte med nærmere 4 prosent til tross for at det totale reklamemarkedet har hatt en kraftig nedgang, sier Anshelm. (©NTB)