Petrozavodsk russisk fryseskip som grunnstøtte på Bjørnøya (Foto: KV «Svalbard»)
Petrozavodsk russisk fryseskip som grunnstøtte på Bjørnøya (Foto: KV «Svalbard»)

Styrmann sovnet på vakt

Fryseskip gikk på grunn ved Bjørnøya.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kapteinen om bord på det russiske fryseskipet «Petrozavodsk», som gikk på grunn ved sørspissen av Bjørnøya sist mandag, hadde en promille på 1,3. Det viser foreløpige promillemålinger av kapteinen.

Det bekrefter assisterende sysselmann på Svalbard, Lars Fause, overfor TV 2.

- Drakk etter krasjen

Styrmannen som førte skipet har også forklart i avhør at han sovnet på vakt. Dermed gikk det russiske fryseskipet rett mot Bjørnøya uten at noen oppdaget det. Styrmannen har dessuten innrømmet å ha drukket alkohol, men sier at dette skal ha skjedd først etter at grunnstøtingen var et faktum.

Saken er så alvorlig at passene til både styrmannen og kapteinen nå er beslaglagt på ubestemt tid, sier Fause til TV 2 Nyhetene. Samtidig vil sysselmannen på Svalbard oversende saken til stadsadvokaten i Troms for rettslig behandling.

Stor miljøfare

Assisterende sysselmann Lars Fause understreker ovenfor TV 2 Nyhetene alvoret i saken, ettersom båten gikk på grunn i et et svært sårbart område, og midt i hekketiden for mange sjøfugl.

reddet_1024 (Foto: 330-skvadronen)
reddet_1024 (Foto: 330-skvadronen)
Samtidig er det ikke tillatt å nyte alkohol I tjenesten om bord i båter av denne størrelsen.

Sysselmannen har bedt Nord-Troms tingrett om en dato for hovedforhandlinger. Imens er det siktede i Barenstburg, den russiske bosetningen på Svalbard, og det må avklares hvor de siktede skal oppholde seg i tiden frem til hovedforhandlingene sier Fause til NRK

Ikke undersøkt

Det har hitttil ikke vært mulig å aksjonere på og ved havaristen på grunn av særdeles vanskelige forhold, skriver Kystverket på sine nettsider torsdag. Lavt tåkedekke har satt en stopper for både overvåkningsfly og fagfolk på miljø. Derfor er det så langt vanskelig å si noe om eventuelle skader på naturen.

Likevel er det konstatert at fartøyet har fått betydelig skader på babord side, som ligger mot land. I verste fall er det fare for at skipet kan sprekke.

Da skipet gikk på grunn, var det 50 kubikkmeter med diesel om bord.