Rallyfører Henning Solberg fikk sjåførhjelp av kronprins Haakon under første etappe av Viking Rally. (Foto: Aas, Erlend/SCANPIX)
Rallyfører Henning Solberg fikk sjåførhjelp av kronprins Haakon under første etappe av Viking Rally. (Foto: Aas, Erlend/SCANPIX)

Fra Oslo til Stavanger uten utslipp

Kjendistung åpning av rally for miljøbiler.

- Det er en bil som ikke går så fort, men det er en Ford, sier rallyfører Henning Solberg.

Han deltar i Viking Rally, et billøp for nullutslippsbiler. 30 biler stilte til start i Oslo mandag med kurs for oljehovedstaden Stavanger.

Solberg hadde fått med seg kronprins Haakon som medsjåfør.

- Han skal få lov til å kjøre til Drammen, sier Solberg til God Morgen Norge på TV 2.

Se klipp fra programmet her.

Hydrogen på tanken

Bare nullutslippsbiler stiller til start i løpet. Solbergs Ford er en hydrogenbil. Rekkevidden er cirka 25 mil på en tank.

Skal det være en skvett hydrogen? Samferdselsministeren åpnet
  en ny hydrogenpumpe på Økern i Oslo mandag. (Foto: Aas, Erlend/SCANPIX)
Skal det være en skvett hydrogen? Samferdselsministeren åpnet en ny hydrogenpumpe på Økern i Oslo mandag. (Foto: Aas, Erlend/SCANPIX)

Fordelen er at man slipper mange timers lading som en elektrisk bil trenger. Dessuten slipper den ikke ut noe annet enn vann.

Ulempen er at flytende hydrogen foreløpig er ressurskrevende å fremstille. Dessuten er det ikke så lett å få tak i.

- Revolusjon

Samferdselsminister Liv Signe Navarsete åpnet både løpet og Norges tredje hydrogenpumpe mandag. Hun sier at hybridbiler og biler som går på ikke-fossilt drivstoff vil bli langt vanligere i årene som kommer.

- For folk flest blir de neste årene en liten bilrevolusjon, sier Navarsete til TV 2.

Frederic Hauge og Bellona deltok da Viking Rally 2009 startet
  i Oslo mandag. (Foto: Aas, Erlend/SCANPIX)
Frederic Hauge og Bellona deltok da Viking Rally 2009 startet i Oslo mandag. (Foto: Aas, Erlend/SCANPIX)

Trenger nytt drivstoff

Rallyet markerer også åpningen av Hydrogenveien Oslo-Stavanger. Det er starten på et nettverk av hydrogenstasjoner, og StatoilHydro åpnet stasjoner både i Oslo og Drammen mandag.

- Hydrogen som drivstoff er viktig fordi vi må gjøre det mulig å kjøre bil uten å forurense for å løse klimaproblemet. I dag kjører vi med forurensende fossil bensin og diesel. Vi må fortsatt kjøre bil, og da må vi bytte ut det med et drivstoff som ikke forurenser, som hydrogen, sier Gøril L. Andreassen, transportpolitisk rådgiver i miljøstiftelsen Zero.

Les mer om løpet på Zeros hjemmesider .