Mercedes E-klasse coupe: Gentleman i flere generasjoner

Her er et lite tilbakeblikk på de tidligere utgavene.

Mercedes W114 coupe (1968  1976)
Mercedes W114 coupe (1968 1976)

Mercedes er en gammel, ærverdig produsent hvor tradisjoner står høyt i kurs. Og de har helt siden tidens litt utpå dagen, også gitt oss mange lekre coupeer. På de siste generasjonene av E-Klasse forsvant coupe-utgavene. Men nå gjør E-klasse coupe comeback. Vi unner oss derfor et lite tilbakeblikk på de flotte modellene. For ordens skyld: Vi vet at det ikke er helt korrekt å bruke "E-Klasse"-betegnelsen på alle disse modellene, men håper at vi blir tilgitt for å bruke dette som en fellesbetegnelse på bilene!

Mercedes C 114

Mercedes W114 coupe (1968 -1976)
Mercedes W114 coupe (1968 -1976)

Dette er kompakt-modellen som ofte betegnes som "strek-åtte", det ryktes at det er fordi bilen var helt ny i nettopp -68. Den ble laget mellom 1968 og 1976, i ca 67 000 eksemplarer, og noen - om ikke veldig mange - fant veien hit til berget også. Du fikk den bare med sekssylindret motor og betegnelsen var enten 250 /280 C eller CE. I denne tidsperioden var det veldig in med coupeer, og både Opel Commodore og Ford 17 M og 20 M HT må sies å være konkurrenter til denne.

Mercedes C 123

Mrecedes W123 cope (1976 -1985)
Mrecedes W123 cope (1976 -1985)

På våren 1976 - bare noen måneder etter firedørs-utgaven - kom coupe-modellen av den svært populære W123-serien. Den har 8,5 cm kortere akselavstand enn firedørs-modellen. I motsetning til forgjengeren er den også tilgjengelig med firesylindret motor, da som 230 C/CE på henholdsvis 109 og 136 hk i tillegg til 280 CE med seks sylindere. Det kan jo også nevnes som en kuriositet at det fantes en coupe-modell med den da nye og mye omtalte femsylindrede 3-liter dieselmotoren. Denne var kun tilgjengelig for det nord-amerikanske markedet.

Mercedes C 124

W124 coupe (1984 - 1995)
W124 coupe (1984 - 1995)

I motsetning til sine forgjenere, kunne denne modellen også leveres som cabriolet fra 1991-årmodellen. Som coupe fikk du den allerede fra 1984. Og kanskje er tiden inne for å kjøpe en slik bil nå. Dette kommer også - som forløperne - til å bli en klassiker. Utvalget er brukbart og prisene humane. Dette er en elegant, kurant og grei entusiastbil. Det var også den siste E-Klasse coupeen på en stund. Neste generasjon E-Klasser hadde ikke noen egen coupe-modell - fram til dagens versjon ble lansert.