Petter Solberg (Foto: FRANCISCO LEONG/AFP)
Petter Solberg (Foto: FRANCISCO LEONG/AFP)

Ny bil for Petter Solberg

Etter å ha stilt ultimatum til Citroën.

Etter at han i siste liten fikk stablet et eget team på beina til Rally Norway har Petter Solberg levert oppsiktsvekkende gode resultater i sin Citroën Xsara.

- Jeg henger bedre med nå i en gammel bil, sier Petter Solberg til TV 2 Sporten.

Henger fire år etter
For Xsaraen er en 2005-modell. Det betyr at han henger fire år etter fabrikkførerne til Citroën og Ford.

- Nå har jeg fått smaken på pallplass i en så gammel bil, så da tenker jeg på hva jeg kunne gjort i en full "verstingbil" som "brutter'n" (Henning Solberg, Ford) og Sébastien Loeb kjører, sier Solberg.

Solberg stilte ultimatum
Tidligere ble han lovet mer hjelp fra Citroën, det har de ikke innfridd. Forrige runde i Argentina måtte han bryte på grunn av at Xsaraen ikke taklet varmen.

- Jeg må ha litt mer hjelp fra Citroën om vi skal mulighet til å fighte mer, for når det er varmt taper jeg veldig mye tid, så jeg håper inderlig jeg kan få mer hjelp. Jeg har bedt om 2006-modellen for den vet jeg er bedre, men den har jeg ikke fått.

- Dersom jeg ikke får mer hjelp der så blir det kanskje en ny bil allerede til neste rally på Sardinia, men da blir det jo fullt stress igjen sier Solberg.

Citroën ga etter
Etter at den franske bilprodusenten fikk høre ultimatumet ga de etter og Solberg har nå fått 2006-modellen av Xsaraen.

- Jeg er veldig fornøyd, men samtidig lurer jeg litt på hvorfor den plutselig er tilgjengelig nå. Tidligere har det ikke vært mulig å skaffe meg bilen helt til jeg fortalte at jeg hadde bestemt meg for å nå bytte bil til Sardinia, sier Solberg til TV 2 Sporten.

- Teamet er allerede i full gang med å klargjøre den til Sardinia. Jeg er veldig spent på hvor mye bedre den er, men nå kan jeg i hvert fall håpe å være med og fighte når det er varmt også, sier 34-åringen.

- Jeg har jo vunnet og ledet på Sardinia før, så jeg har håp om at bilen er så bra at jeg kan være med i år også, sier han om løpet som starter 20. mai.

Kan skifte igjen
At han nå har fått ny bil etter å ha presset Citroën ganske kraftig, gjør ikke at han dermed er sikker på å fortsette med den franske bilprodusenten.

- Jeg får se hvordan den er nå, men dersom den ikke er god nok så bytter jeg igjen til Rally Akropolis, sier Solberg.

Prater med Ford
Hva som skjer til neste år er enda mer uvisst. Solberg avslører at han kan være på vei til enighet om fabrikkførerplass hos britene.

- Jeg har mulighet nå til å velge hva jeg vil gjøre til neste år, det er det viktigste. Men jeg vil ikke gi meg bort til Ford. Skal jeg inn, så skal det være full fabrikkstil. Hvis ikke kjører jeg løpet selv.

- Er det kontakt med Ford?

- Jeg har kontakt med mange, men jeg er litt sta også og det vet jeg at Malcolm Wilson (sjef for Fords rallyteam) også er. Det er en del av gamet, så vi får se hva de neste dagene og resten av året bringer.

- Det er mye som skjer. Jeg har en som har et møte for meg i morgen og det er kontakt med to andre bilprodusenter også, sier Solberg som tidligere har uttalt at Fords fabrikkførere er sjanseløse mot Sébastien Loeb og at han er den eneste som kan slå den suverene franskmannen - dersom han igjen blir en del av et fabrikkteam.

- Det er litt tøft for Ford-gutta å bli slått av Citroën hver gang, men jeg kunne sikkert ha hjulpet til med å fyre Loeb litt under vingene, sier Solberg som nå skal ha litt ferie hos svigerforeldrene i Sverige.