Åpen luke senket sjarken «Lill-Anne»

Romluka til sjarken hadde verken festeordning eller var værtett, viser en foreløpig rapport fra Havarikommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens havarikommisjon for transport (SHT) la torsdag fram en foreløpig rapport i forbindelse med forliset av sjarken «Lill-Anne».

Den midlertidige rapporten konkluderer med at «Lill-Anne» sank som følge av at sjø har trengt ned gjennom en delvis åpen romluke.

Lill-Anne forliste i Vestfjorden mellom Myken og Røst, ca. kl. 23 onsdag 11. mars 2009. Det var en person om bord, som senere ble funnet omkommet i styrhuset. Sjarken ble hevet 17. mars.

Romluka var borte

Da «Lill-Anne» ble funnet på 328 meters dyp i Vestfjorden ble det umiddelbart konstatert at dekselet til romluken var borte.

Sjarken hadde lukedeksel av plast som ikke hadde festeanordning og som ikke var værtett. Lukekarmen var lav, kun 16 cm.

Dekselet pleide normalt å ligge bare delvis over lukeåpningen for å gi nok luft til motoren. Sjarken fikk installert ny og større motor for en del år siden, men størrelsen på luftinntaket ble ikke endret.

Tekniske undersøkelser avdekket ingen ytre skader på skrog eller overbygg. Men det var mye løst utstyr under dekk, som til sammen veide 1,25 tonn. Det meste av utstyret var ikke sikret mot forskyvning.

Riktig stabilitet

Det var ikke utarbeidet stabilitetsberegninger for fartøyet, men beregninger som havarikommisjonen har fått utarbeidet etter forliset, viser at sjarken har hatt gode stabilitetsegenskaper. Sjarken har hatt positiv stabilitet selv ved store krenginger

Selv med større forskyvning av utstyr i rommet under dekk, ville ikke det hatt noe å si på stabiliteten. «Lill-Anne» var i utgangspunktet tyngst mot styrbord side og det var kompensert med vekter på babord side for at «Lill-Anne» ikke skulle ha slagside.

Liten kuling i området

Det var liten kuling i området, og værforholdene førte til at «Lill-Anne» har hatt vinden inn bakerst på styrbord side. Strøm og bølgefeltet har kommet inn på babord låring.

Beregningene viser at bølgene har gått omtrent dobbelt så fort som «Lill-Anne» og medført at fartøyet red på bølgene. Enkeltbølger kan ha vært opp til fire meter høye.

Havarikommisjonens foreløpige konklusjon er at «Lill-Anne» har sunket som følge av at sjø har trengt ned gjennom den delvis åpne romluken. Denne vannfyllingen ga sjarken et tyngdepunkt akterut, og sannsynligvis slagside mot styrbord. Mer sjø har så kommet inn på dekk og videre ned i rommet.

Innen meget kort tid har akterenden sunket helt slik at «Lill-Anne» kun fløt på en luftlomme i baugen. I denne situasjonen var det meget vanskelig å komme seg ut av styrhuset.