DRAMET OVER: Mannskapet kan slappe av når kjemikalietankeren Bow Asir legger til kai i piratfritt farvann i Sør Afrika mandag kveld.  (Foto: ANTONY NJUGUNA/REUTERS / SCANPIX)
DRAMET OVER: Mannskapet kan slappe av når kjemikalietankeren Bow Asir legger til kai i piratfritt farvann i Sør Afrika mandag kveld. (Foto: ANTONY NJUGUNA/REUTERS / SCANPIX)

Marerittet over for norsk kaptein

Mandag kveld er kaptein Bjørnar Vågeng og hans mannskap i piratfritt område når de legger til kai i Sør-Afrika.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært noen lange uker for den norske kjemikalietankeren Bow Asir. 26. mars opplevde Bjørnar Vågeng (46) alle kapteiners mareritt da pirater kapret skipet.

Etter 15 dager ble skipet frigitt, etter at det norske rederiet betalte 16,2 millioner kroner i løsepenger.

13. april la skipet til i Mombasa, og mandag kveld er de i piratfritt farvann i Sør-Afrika.

Samarbeidet med piratlederen

Kaptein Bjørnar Vågeng sto selv på broen da kapringen fant sted, skriver dagbladet.no.

I HAVN: Marerittet for mannskapet om bord på kjemikalietankeren Bow Asir er over når de mandag kveld legger til kai i Sør-Afrika.  (Foto: ANTONY NJUGUNA/REUTERS)
I HAVN: Marerittet for mannskapet om bord på kjemikalietankeren Bow Asir er over når de mandag kveld legger til kai i Sør-Afrika. (Foto: ANTONY NJUGUNA/REUTERS)

Piratene slo til 900 km øst for den somaliske byen Kismaayo. Dette området er ikke blant de mest piratutsatte.

- Jeg klarte å innlede et forholdsvis godt samarbeid med lederen for piratene. Det gjorde at vi fikk lov til å jobbe nesten som normalt på dagtid, og sove i våre egne lugarer. Vi fikk også spise for oss selv i messa. Dette hjalp veldig på det mentale, sier Vågeng til dagbladet.no.

Les hva Bjørnar Vågeng fortalte tv2nyhetene.no like etter at Bow Asir ble frigitt.

Kontakt med kona

Vågeng forteller at han tror det var verre for familiene enn for mannskapet om bord på Bow Asir. Mannskapet på 27 visste at piratene bare var ute etter penger, og at skipene vanligvis blir frigitt.

Han sier at han er glad for at rederiet fort tok kontakt med hans kone hjemme i Thailand, noe som ga en viss form for trygghet.

Tilbake til hverdagen

Om bord på Bow Asir prøver de å hente seg inn igjen etter opplevelsen.

I tillegg til den norske kapteinen, består mannskapet av fem polske offiserer og filippinsk, russisk og litauisk besetning.

Hverdagsrutinene er i ferd med å venne tilbake, og bearbeidingen av hendelsen er i gang. Vågeng sier de har pratet en del om det som har skjedd. Nå ser han fram til å få avstand til det hele.