REFS: Petroleumstilsynet er ikke fornøyd med livbåt  og evakueringsmidlene hos norske operatørselskaper og rederier. (Foto: TV 2)
REFS: Petroleumstilsynet er ikke fornøyd med livbåt og evakueringsmidlene hos norske operatørselskaper og rederier. (Foto: TV 2)

Ingen planer om kjøp av trygge livbåter

Utallige ganger har oljearbeidere gått i livbåtene og vært klare til evakuering. Livbåtene er ikke trygge.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

212 livbåter på norske oljeintallasjoner har hengt der i årevis. Utallige ganger har oljearbeidere gått i livbåtene og vært klare til evakuering på grunn av gasslekkasjer, branner og andre hendelser. Heldigvis har båtene aldri blitt brukt.

Se TV 2s reportasje øverst i artikkelen

- Et helvete av et inferno

- Vi har vært minutter fra å bli sendt ut. Rett i et helvete av et inferno, fortalte hovedverneombud på Veslefrikk, Hans Skeide, til TV 2 Nyhetene i juli i 2005.

En test med sandsekker i stedet for oljearbeidere avslørte da at båtene overhodet ikke var trygge. Det ble først oppdaget mangler ved livbåtene på Veslefrikk. Alle båtene på hele sokkelen ble sjekket, og feil etter feil ble avslørt. De siste feilene ble avslørt like før jul i fjor.

Livbåt-3 (Foto: TV 2)
Livbåt-3 (Foto: TV 2)

- Enkle krav

- Det bekymrer oss at det viser seg å være så dårlig styring med livbåtsystemene. Kravet er så enkelt som at en alltid skal kunne evakueres trygt med livbåter på norsk sokkel i alle typer værforhold, sa pressetalskvinne, Inger Anda i Petroleumstisynet til Tv 2 Nyhetene for noen uker siden.

Da la tilsynet frem en rappport som var meget kritisk til at livbåtene fortsatt ikke var trygge.

Industrien har til nå brukt mer enn 300 millioner kroner, og nå foreligger resultatet. En helt ny standard med langt strengere krav til sikkerhet, styrke, fart, og komfort skal gjøre evakueringen trygg.

Livbåt-4 (Foto: TV 2)
Livbåt-4 (Foto: TV 2)

- Det betyr at neste generasjon livbåter vil bli mye bedre enn det som har vært standarden, og som har vært den internasjonale standarden til nå, sier Kjetil Hjertvik, informasjonssjef i Oljeindustriens Landsforening til TV 2.

Ingen nye båter

Det Norske Veritas har utviklet den nye standarden sammen med oljeindustrien. Med den nye standarden kan en oljearbeider være opp til 210 centimeter høy og veie opp til 150 kilo.

- De gamle båtene har ikke vært designet for ulike kroppstyper i så stor grad som de nye båtene når blir det. Nå blir det plass også til de som er noe mer oomfangsrike enn de fleste av oss, sier Hjertvik.

Livbåt-2 (Foto: TV 2)
Livbåt-2 (Foto: TV 2)
Ingen nye båter er bygget, og industrien har heller ingen planer om utskifting av dagens livbåter, men for fremtiden må alle nye livbåter oppfylle de nye kravene. En ny båt vil koste om lag fem millioner kroner, og en totalt utskifting av dagens båter ville dermed kostet i overkant av en milliard kroner.