Aftenposten og Dagbladet tapte i Strasbourg

Aftenposten og Dagbladet hadde ikke lov til å trykke bilder av Veronica Orderud på vei ut av rettssalen i 2001, ifølge Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg, melder Aftenposten no.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Aftenposten og Dagbladet anket saken til Den europeiske menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg etter at Høyesterett i mars 2004 dømte de to avisene for brudd på fotoforbudet i Orderud-saken.

Bildene som ble publisert av de to avisene, var tatt cirka 30 minutter etter at Veronica Orderud ble dømt til 21 års fengsel i Orderud-saken, og viste hvordan hun blir ført bort av politiet utenfor rettslokalet etter at hun ble pågrepet inne i rettslokalet.

Det var Riksadvokaten som anket saken til Høyesterett etter at de to avisene, ved daværende sjefredaktør John Olav Egeland i Dagbladet og Einar Hanseid i Aftenposten sammen med tre fotografer, ble frikjent da saken var oppe i Nedre Romerike tingrett i oktober i 2003. (©NTB)