IMG_3575 (Foto: NAF)
IMG_3575 (Foto: NAF)

Sjekk trykket

Snart må vinterdekkene av. Slik kan du spare både miljø og penger.

Etter søndag 19. april, med unntak av de tre nordligste fylkene, er det ikke lenger tillatt å kjøre med piggdekk eller med kjetting i Norge.

Les også: TV 2 hjelper deg tok med Jan-Erik Larssen på økonomisk kjørekurs

Les også: Norges 100 beste verksteder

Les også: Er dette de beste bruktbilene?

Lufttrykksmålerne friskmeldt

I 1996 utførte NAF en omfattende test av lufttrykksmålere på bensinstasjoner rundt om i landet, og resultatene var svært varierende. Under årets test av lufttrykksmålere på 23 bensinstasjoner på Østlandet, var resultatet derimot svært oppløftende.

- Alle de testede lufttrykksmålerne var bra og til å stole på. Det var de ikke da vi testet dem sist, så dette er en gledelig utvikling, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

- Sjekk månedlig

Solide og pålitelige lufttrykksmålere er viktig nå når folk skal legge om fra vinter til sommerhjul. Etter søndag 19. april er det ikke lenger tillatt å kjøre med piggdekk eller kjetting i Norge med unntak av de tre nordligste fylkene som har 1. mai som frist.

- Vi oppfordrer alle til å sjekke dekktrykket jevnlig, faktisk minst en gang i måneden. Dette for å spare miljø og drivstoff. Men vi vet samtidig at det er når man skifter hjul at alle gjør det, sier Jan Ivar Engebretsen.

Ved siden av å kutte i forbruket og spare miljøet, er riktig trykk viktig for bilens komfort, kjøresikkerhet og dekkslitasje.

NAF anbefaler at de som har muligheten til å skifte hjulene selv, gjør det. Her følger noen gode tips for å skifte hjul selv:

Bruk originaljekken og originalverktøyet til bilen, samtidig som du bruker instruksjonsboka som veileder.

Øvelse gjør mester:

NAFs statistikk viser at punktering er en vanlig årsak for assistanse til våre medlemmer. Mange klarer ikke å skifte hjulene selv, men øver man ved de to årlige hjulskiftene er både en selv og utstyret i bilen rustet til å skifte et punktert dekk i trafikkstresset.

Sjekk mønsterdybden i sommerdekkene. Minimumskravet er 1,6 mm, men NAF anbefaler minimum 3 mm.

Sjekk lufttrykket etter hjulbytte. Dette er viktig for sikkerhet, miljø og økonomi. Sjekker du lufttrykket med "øyemål", kan dette fort koste deg en sesong mindre levetid for dekket, samtidig som det øker risikoen for å miste veigrepet. Lufttrykket skal sjekkes når dekkene er kalde.

Vask vinterhjulene godt før lagring. Sjekk dekkene for skader og mønsterdybde.

Fjern steiner fra dekkmønsteret.

Vinterhjulene skal oppbevares hengende eller liggende, mørkt, tørt og kjølig