Tog NSB Oslo S (Foto: Stian Lysberg Solum)
Tog NSB Oslo S (Foto: Stian Lysberg Solum)

- NSB diskriminerer

NSB diskriminerer svaksynte og blinde, ifølge Forbrukerrapporten.

Forbrukerrapporten har i siste nummer fokusert på den nye diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, som trådte i kraft 1. januar i år.

Loven forplikter en rekke offentlige og private virksomheter til å utforme produkter på en slik måte at de kan brukes av alle mennesker, i så stor utstrekning som mulig.

I kveldens sending avslører TV 2 hjelper deg at NSB bryter loven. Se TV 2 hjelper deg i kveld klokken 20.30, og delta i diskusjonen på tv2hjelperdeg.no.

Bladet fikk en blind og en svaksynt til å teste ut ulike automater, og konkluderer med at blant annet NSB bryter lover på grunn av sine billettautomater.

Umulig å bruke billettautomaten
Forbrukerrapportens blinde testperson greide ikke å kjøpe billetter på NSBs automat. Automatene har en trykkfølsom skjerm, og ikke fysiske knapper. Det gjør at det blir umulig for blinde å kjenne hvor på skjermen hun trykker.

Bladets svaksynte testperson måtte bruke en lupe for å gjennomføre et billettkjøp på NSBs automat. Fordi lupen kom borti skjermen, ble dette oppfattet som en tasting, slik at han måtte trykke seg tilbake.

NSB kan ikke love endring
NSB sier til Forbrukerrapporten at de har gjort mye for å gjøre brukervennligheten på automatene bedre for svaksynte.

- Vi har blant annet økt kontrastene på skjermen og tatt bort forstyrrende elementer for å gjøre lesbarheten bedre. Men med touchscreen-teknologi må man dessverre se til en viss grad, for å kunne bruke automatene, sier informasjonssjef i NSB Åge-Christoffer Lundeby til Forbrukerrapporten.

NSB er ikke de enste som får kritikk i Forbrukerrapporten. Lest hele artikkelen her.