syden (Foto: Kjetil Herskedal/SCANPIX)
syden (Foto: Kjetil Herskedal/SCANPIX)

Slik rundlures du i Syden

Nordmenn svindles for store summer hvert år. Se verstinglisten her!

Og du må være heldig for å få pengene tilbake.

Aggressive selgere
- Ikke inngå kontrakt på opptil flere hundre tusen kroner med en du møter på stranda, råder Forbruker Europa. Det høres kanskje opplagt ut, men hvert år blir norske turister rundlurt av timeshare og ferieklubber i utlandet.

Felles for ofrene er at de har blitt utsatt for til dels svært aggressive salgsmetoder, og når de kommer hjem viser det seg at de sitter igjen uten angrerett og med et produkt som viste seg å slett ikke være det de ble lovet av selgeren.

Misvisende markedsføring
- Har man først inngått kontrakten kan det være vanskelig å komme seg ut av den, sier Kirsti Pamphlett i Forbruker Europa.

Syden-turister lokkes til å signere det som, i alle fall fra selgerens munn, høres ut som gode og eksklusive timesharekontrakter. Men samsvaret mellom det som blir sagt og det som står skrevet er ofte dårlig. Derfor kan det være vanskelig å komme seg ut av kontrakten.

- Etter man har skrevet under på kontrakten ser man fort at den ikke inneholder alle de punktene som selgeren har lovet muntlig. Derfor blir det ord mot ord, selgeren mot kjøperens, og dermed er det vanskelig å bevise noe, sier Pamphlett til TV 2 hjelper deg, og poengterer at det er viktig at forbrukere leser godt gjennom timesharekontrakten før de underskriver for å sjekke at alt som har blitt lovet er med i kontrakten.

Når signaturen er på papiret, må du selge deg ut av ferieleiligheten - og i dagens marked kan det være alt annet enn lett. Forbruker Europa har vært i kontakt med norske forbrukere som har betalt så mye som en halv million for en leilighetsandel de vil komme seg ut av.

Har du blitt utsatt for ferieklubbsvindel? Ta kontakt med oss her

Lureri og verdiløse medlemskap
Ferieklubber, og advarsler mot dem, er ikke noe nytt. Til tross for flere advarsler og kampanjer fra både Forbruker Europa og KRIOPS, fortsetter nordmenn å skaffe seg ubrukelige medlemskap.

- Mange ferieklubber er ren svindel. De lover mer enn det de kan levere, og forbrukerne får ofte ikke bestilt reisene de har blitt forespeilet. De selger rett og slett produkter som ikke er verdt noen ting, sier Pamphlett

Et medlemskap i en ferieklubb lover kjøperne billigere ferier på flotte hotell og reiser verden rundt. Ved å bli medlem får turistene tilgang til en nettside hvor man blir lovt rabatterte reiser, men når man skal bestille viser det seg at prisene er like for alle - medlemmer eller ikke.

- Folk betaler dyrt for å bli medlem i disse klubbene. Depositumet kan ligge på mellom 10 og 30 000 kroner. Fulle medlemskap kan komme på over 100 000 kroner, så det er et stort problem med mye penger innblandet, forteller Pamphlett.

Får sjelden penger tilbake
Forbruker Europa og søsterorganisasjonene i Europa jobber kontinuerlig opp mot timeshare- og ferieklubbedriftene for å refundere pengene på vegne av de oppgitte kjøperne.

Men den samlede erfaringen er at bedriftene sjelden eller aldri gir lyd fra seg - og siden den skriftlige delen kontrakten er i henhold med det kunden har fått, blir det vanskelig å få pengene tilbake.

- Dessverre er det mange som betaler med debetkort eller bankoverføring, og da er det liten mulighet til å få refundert depositumet. Benytter man kredittkort derimot, kan man få tilbake pengene med hjemmel i kredittkjøpsloven §8, sier Pamphlett.

Her er ferieklubbene Forbruker Europa får flest klager på:

Viajes Sonnentravel

Travelsafe Holidays

Design Vacation

European Coast and Sun Holidays

Disse og flere andre inngår i vår svenske søsterorganisasjon, Konsument Europa, sin varningslista. Den finner du her.