elektrisitet (Foto: Terje Bendiksby)
elektrisitet (Foto: Terje Bendiksby)

Bankglipp ga strøm-smell på 200.000

I 10 år betalte strømkunden en annens strømregning - i tillegg til sin egen.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Feilen ble oppdaget for to uker siden, skriver Firda.no. Da hadde mannen via avtalegiro betalt en annens strømforbruk i hele ti år. Med renter beløper ekstraservicen seg på nærmere 200.000 kroner.

Dermed er floken et faktum: Den uheldige strømkunden krever pengene tilbake. Mannen som slapp unna, nekter å betale. Det samme gjør banken - som var skyld i hele fadesen.

Menneskelig glipp

Sparebanken Sogn og Fjordane sier det skyldes en menneskelig svikt.

Da autogiroavtalen ble opprettet skrev banken feil KID-nummer. Dermed ble feilen stående i ti år, uten at banken, betaleren eller han som slapp unna betalingen fant ut av det.

- Det går ikke på rutiner. Slik er systemet - det er kunden selv som må følge med. I dag har kundene nettbank, og sjansene for å gjøre feil er liten, sier salgsleder Thor Grane i Sparebanken Sogn og Fjordane til tv2nyhetene.no.

- Jeg har aldri vært borti lignende tilfeller. En feil kan jo skje, men det er vanlig at det blir oppdaget, sier Grane.

Fikk igjen pengene

Han sier videre at banken er i dialog med kunden for å avklare hvem som skal betale glippen.

- Saken pågår fortsatt. Han som har betalt for mye har fått igjen pengene sine, sier Grane.

Mannen som slapp unna strømregningen forklarer overfor Firda at «romslig økonomi» gjorde at han ikke oppdaget de manglende trekkene. Han mener banken må ta regningen, ettersom feilen ble gjort fra bankens side. Han kjenner mannen som har betalt regningen hans i ti år.

- Vi er gode kompiser vi, og han får jo uansett pengene sine tilbake, sier mannen til Firda.

- Må sannsynligvis betale

Olav Nyhus i Forbrukerrådet sier den vanskelige nøtten kan bli en sak for bankklagenemnda.

- Hvis ikke problemstillingen er omtalt i Finansavtaleloven gjelder den generelle foreldelsesfristen på tre år. Kravene fra de siste tre årene må han ganske sikkert betale. Det er den logiske konsekvensen når man har kjøpt og forbrukt en vare. Har du en abonnementsavtale med noen må du betale, selv om de glemmer å sende deg regning, sier Nyhus til tv2nyhetene.no.

Han er tvilende til om dette blir et spørsmål om god tro.

- God tro er vanskelig å bevise. Det blir en skjønnsmessig vurdering. Hvor synlig blir det beløpet på din kontoutskrift? 400 kroner i måneden er ikke nødvendigvis så synlig hvis du tjener masse penger. Slik tenker i hvert fall jeg. Det blir en juridisk og skjønnsmessig vurdering, sier Nyhus.