dnb_680 (Foto: SCANPIX)
dnb_680 (Foto: SCANPIX)

Bankkunder kan få tilbake milliarder

Forbrukerrådet vil snart stevne DnB NOR for retten i en viktig prinsippsak som kan få følger for 150.000 norske bankkunder.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ivar Petter Røeggen fra Averøy er en av bankkundene som har lidd store tap på såkalte garanterte spareprodukter. Han angrer bittert på at han fulgte rådet fra sin bank, DnB NOR. Det tapte han 266.000 kroner på. Andre har tapt enda mer på disse spareavtalene som bankene har tjent bra på, men som det nesten har vært umulig å tjene på for kundene.

Prøvesak for retten

DnB NOR ble i Bankklagenemnda i januar pålagt å betale tilbake alt Røeggen har tapt. Men banken nekter å følge nemnda, som er en frivillig tvisteløsningsinstans uten myndighet til å tvangsinndrive pengekrav. Nå vil Forbrukerrådet på vegne av Røeggen saksøke DnB:

- Dette er jo en veldig prinsipiell sak og det gjelder veldig mange, sier advokat Jon-Andreas Lange i Forbrukerrrådet. Vinner man frem med denne prøvesaken i retten, kan dommen få betydning for alle som har kjøpt slike tvilsomme spareprodukter.

Stevningen er ennå ikke klar, men den blir sendt til retten i løpet av våren, opplyser Lange. Det betyr at saken kan komme opp til høsten.

Viktig å klage

Forbrukerrådet anbefaler alle som har tapt penger på slike spareprodukter å klage skriftlig til Bankklagenemnda. Selv om man nå må gå rettens veg - så er det fortsatt viktig å klage først, for at man skal ha et gyldig krav, forklarer adv. Lange.

- Det er viktig å klage fordi man ellers risikerer at kravet på tilbakebetaling foreldes.

På nettstedet forbrukerportalen.no ligger et standard klagebrev til Bankklagenemnda. Har du ikke allerede klaget til banken, må du gjøre det først. På nettstedet ligger også klageskjema som kan sendes banken.

- Der fyller du ut klageskjemaet, hvor det står i rødt det som hver enkelt må fylle ut. Det handler da om hvilke type produkt det er, hvilken dato man kjøpte og hvilket beløp det gjelder.

Har tapt over ti milliarder

I alt har norske bankkunder tapt minst 10 milliarder kroner på garanterte spareprodukter, enkelte beregninger tyder på at det samlede tapet kan være nærmere 15 milliarder. Dette er penger kundene kan få tilbake dersom Forbrukerrådet og Røeggen nå vinner i retten.

- Vi tror sjansene er gode fordi bevisføringen for Bankklagenemnda viste at ekspertene sier at dette er et produkt som hadde så liten sjanse til å gi avkastning at det skulle ikke vært solgt.

Gruppesøksmål

Hvis Forbrukerrådet vinner Røeggens sak mot DnB, vil også andre kunder kunne få tilbake det de har krav på. En dom i forbrukernes favør kan gi grunnlag for å gå til såkalt gruppesøksmål mot bankene som har solgt de dårlige spareproduktene.

Gruppesøksmål betyr at mange kunder går sammen om et felles søksmål. Advokatfirmaet Ræder i Oslo har begynt forberedelser til gruppesøksmål som gjelder flere typer spareprodukter.

Det kan også tenkes - i hvert fall i teorien - at en rettskraftig dom mot DnB vil føre til at bankene frivillig vil følge Bankklagenemndas avgjørelses i lignende saker, slik at kundene kan slippe å trekke banken sin for retten.