Pilotene i Turkish Airlines 1951 (Foto: EPA/NLNOS)
Pilotene i Turkish Airlines 1951 (Foto: EPA/NLNOS)

- Turkish 1951, skift frekvens, farvel

Hør lydloggen mellom tårnet på Schiphol og det tyrkiske flyet like før det krasjlander.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens etterforskningen pågår omkring årsaken til at Turkish Airlines rute 1951 fra Istanbul til Amsterdam krasjlandet på et jorde like ved Schiphol er lydloggen mellom flyet og tårnet minuttene like før offentliggjort.

Flyrute (Foto: NLNOS)
Flyrute (Foto: NLNOS)

Lydloggen starter idet flyet forlater luftrommet i Tyskland og entrer luftrommet over Nederland på sin vei ned mot landing utenfor Amsterdam.

Etter noen korte utvekslinger om logistikkdata får pilotene beskjed om å kontakte kontrolltårnet på en annen frekvens.

Etter den meldingen stopper kommunikasjonen opp. Kort tid etter, kl. 10:31 norsk tid krasjlander flyet like ved rullebanen på Schiphol.

Du kan høre hele lydloggen (engelsk) i videovinduet øverst.

- Turkish 1951, bye bye

Dette blir sagt mellom tårnet og pilotene på engelsk:

- Turkish 1951, descend to fligthlevel 70.
- Cleared 70, passed SPL, 1951.
- Amsterdam, Good morning, Turkish 1951, Descending 70, speed 250
- Turkish 1951, hello. Proceed SPY, descend to 40. Speed OK for ILS 18R
- Turkish 1951, left heading 210, cleared approach 18R.
- 210 cleared, 18R, Turkish 1951.
- Turkish 1951, contact tower on 118.27, bye bye.

Eksperter som har hørt lydloggen mener at ingenting i kommunikasjonen mellom flygelederne og pilotene indikerer at noe var unormalt.

Flyvraket (Foto: EPA)
Flyvraket (Foto: EPA)

Ni personer døde

134 mennesker var om bord i flyet da det krasjlandet på et jorde og knakk i tre deler.

Ni personer er bekreftet døde, mens 84 andre ble skadd i ulykken. Seks av disse er fremdeles kritisk skadd.

Fikk ingen varsel

Det har vært spekulert i om flyet gikk tom for drivstoff siden det ikke tok fyr etter landingen. Men flere eksperter mener dette er svært usannsynlig, og at noe i så fall måtte ha gått fryktelig galt på flyplassen i Istanbul.

Andre mener flyet trolig prøvde å gjennomføre en helt vanlig landing da flyet forulykket.

Det var ingen indikasjoner på feil med flyet før ulykken, og passasjerene fikk ingen varsel om at noe var galt før flyet kræsjlandet på en eng noen hundre meter fra rullebanen.

cockpitcrew_450 (Foto: Scanpix)
cockpitcrew_450 (Foto: Scanpix)


- Pilot under opplæring

Øyenvitner forteller til nederlandske medier at flyet kom i altfor lav høyde inn mot flyplassen. De så hvordan flyet prøvde å løfte nesen for å vinne høyde.

Denne manøveren kan ha blitt gjort enten i et forsøk på å avbryte landingen, eller for å unngå å krasjlande på motorveien. Flyet gikk til slutt i bakken på en eng mellom flyplassen og motorveien.

Ifølge tyrkiske aviser skal den ene flygeren ha vært under opplæring, men dette er ikke bekreftet.

Eksperter sier til den tyrkiske avisen Hurriyet at flyet trolig ikke krasjet, men forsøkte å gjennomføre en normal landing. Den lave høyden og farten gjorde at de ikke nådde fram til rullebanen.

- Piloten annonserte at vi skulle lande om 15 minutter. Vi krasjet sju, åtte minutter etter dette, sier en av de overlevende, Tuncer Mutlucan, til TV-stasjonen NTV.

Hør lydlogg fra tårnet: «Det har skjedd en stor katastrofe på flyplassen»