Tippeligaklubbenes budsjetter for 2009

Se hvordan det står til med økonomien i alle klubbene.

Aalesund:
- Vi kommer til å nå budsjettet vårt. Du vet aldri om vi kommer 300 000 over eller under. Det avhenger gjerne av om vi har sportslig suksess. Men vi merker at prosessen med å skaffe seg samarbeidspartnere tar lengre tid nå enn før. Men vi budsjetterer med 32 millioner i rene markedsinntekter og vi kommer ikke til å være så langt unna budsjett, sier klubbdirektør Henrik Hoff.

Bodø/Glimt:
- Vi er ca. på nivået som vi var i fjor og budsjetter med ca. 19 millioner kroner i markedsinntekter. Vi er ikke mål ennå, men vi er optimistiske selv om vi merker at det er tyngre i år. I fjor havnet vi bak budsjettet vårt. Vi trodde at vi skulle få et større løft etter opprykket i 2007, men opp rykket opp så seint som i november og da var budsjettene hos potensielle samarbeidspartnere allerede lagt. I tillegg merket vi at mange ikke hadde trodde på oss. Det ser vi er annerledes i år, sier markedssjef Erlend Willumsen.

Brann:
Se egen sak her

Fredrikstad:
- Vi er godt i rute, men opplever at beslutningene sitter lengre inne. Nå må vi ofte gjennom flere møter for å lande avtaler så prosessen går mye saktere. Vi har som mål å nå 40 millioner kroner på markedssiden i år, sier salgs og markedssjef Magne Rummelhoff.

Lillestrøm:
- Håpet og drømmen er 40 millioner kroner og vi ligger ikke helt der enda. Det er en del bedrifter med penger som sitter på gjerdet og er usikker på om man kan bruke disse pengene. Men jeg er glad jeg ikke skal hente inn store sponsoravtaler for de er nok de tyngste å få hentet inn slik markedet er nå, sier markedsdirektør Robert Lauritsen.

Lyn:
- Vi er ikke i mål. Det er en utfordring å få sponsoravtaler, men det er ikke umulig. Vi budsjetterer med 21 millioner og har et stykke igjen. Mye er knyttet mot en generalsponsor/hovedsponsor og vi mangler den aktøren. Vi må være en aktør og tenke på våre hovedområder. Men selv om vi seriestarten nærmer seg og vi mangler en sponsor på brystet, så har vi ikke panikk. Men jeg er kjent med Jacob Lunds spådommer og etter min mening er han utdatert, sier markedsdirektør Keith Woods.

Molde:
- Det går steinbra! Vi har budsjettert med en oppgang på åtte prosent i forhold til i fjor. Så Jacob Lund er defensiv og det er forskjell på regionene. Vi har mange små aktører som er veldig lojale og jeg må benytte anledningen til å skryte av staben. Vi har masse spennende på gang på markedssiden og i rene markedsinntekter har vi budsjetter med 19,5 millioner kroner, sier markedsdirektør Jan Arild Byttingsvik.

Odd Grenland:
- Jeg regner med at vi kommer til være noe over der vi var i fjor. Vi som resten av verden merker finanskrisen. Vi har også et næringsliv vi er avhengig og som har direkte innvirkning på oss. Det vi i november i fjor trodde vi kunne få har ikke blitt virkelighet. I rene sponsorinntekter har vi budsjettert med 22 millioner kroner og det regner jeg med at vi skal klare, sier administrerende direktør i Grenland Fotball Per Morten Ihler.

Rosenborg:
- Vi er i stor grad i boks så de 300 millionene Lund snakker om bidrar vi svært lite til. Og vi har faktisk reforhandlet flere kontrakter i år enn vi gjorde i fjor. Inntektsnivået på partnere er minst det samme som i fjor og omsetningen innenfor den kommersielle siden er budsjettert til 170 millioner som er litt høyere i fjor. Vi merker også at markedet er tyngre og noen er ikke sammen med oss lengre, samtidig som flere partnere har økt sitt engasjement. Men potensialet rundt partnerskap er ikke fullt ut utnyttet, sier kommersiell leder i Rosenborg Per N. Mikalsen.

Sandefjord:

Se egen sak her

Stabæk:
- Vi ligger bra an og startet tidlig fordi vi har flyttet inn i nytt stadion. Vi har gjort om alle avtaler og lagt en ny struktur. Vi har budsjettert med 62 millioner i sponsorinntekter og det er en tredobling fra i fjor. Vi har fått inn flere nasjonale sponsorer på grunn av vår nye arena og der merkes godt. Den bråstoppen som var før jul virket litt kunstig og det har løsnet litt. Nå er det opp til oss å vise at produktet Stabæk har livets rett, sier sponsorsjef for Stabæk Event AS Anne Karin Dybsjord.

Start:
- Vi mangler et par millioner for å nå et budsjett på rundt 30 millioner kroner. Men hadde det ikke vært for opprykket så hadde situasjonen vært drastisk for Start. Markedet er beintøft og vi har nedjustert budsjettet i forholdet til markedet. Hadde det ikke vært for finanskrisen hadde vi fått inn mye mer. I tillegg har Start vært i en tøff situasjon med ny arena, nedrykket i 2007, økonomiske problemer og et opprykk i fjor hvor vi ikke akkurat spilte blendende fotball. Det gjør at det har vært en viss skepsis til det sportslige produktet. Det er i ferd med å snu takket være de resultatene vi har hatt i treningskampene, sier markedssjef Arne Ranneberg Nilsen.

Strømsgodset:
- Det er jævlig tøft og vi har justert noe ned fra i fjor. I rene sponsormidler har vi budsjettert med 25 millioner kroner. Vi har dessverre ikke noen nasjonale aktører med oss, men nå har vi økt bemanningen og jeg tror vi klarer å nærme oss målet, sier markedssjef Rune Marthinsen.

Tromsø:
- Jeg tror vi skal være forsiktig med å bruke ordet krise rundt idretten. Vi som er et regionslag har veldig få store partnere, men har et stort spleiselag. Skulle vi mot formdoning miste noen, så vil ikke det få stå store utslag hos oss så lenge det ikke blir en trend. Vi har turt å øke budsjettet litt fra i fjor uten at jeg vil gå ut med noe eksakt tall før vi har hatt årsmøte. Men i fjor budsjetterte vi med rene markedsinntekter på 27 millioner kroner og endte på rundt 28, sier markedsdirektør Trond Steinar Albertsen.

Viking:
- I fjor hadde vi 57 millioner i inntekter fra samarbeidsavtalene. Målet vårt er klare det samme i år og har så langt fått inn 50 millioner. Markedet er vanskeligere fordi prosessene tar lengre tid. Men vi må vise at dette er en investering som gir avkastning, sier administrerende direktør Erik Forgaard.

Vålerenga
Se egen sak her