NAV_680 (Foto: TV 2)
NAV_680 (Foto: TV 2)

Hevder Nav ydmyker brukere

Nav skulle lytte til og kartlegge hver enkelt brukers behov, men endte opp med å ydmyke dem i stedet. Det hevder professor Rolf Rønning.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han er professor ved avdeling for helse- og sosialfag på Høgskolen i Lillehammer.

- Hjelpeapparatet vil ikke godta at brukerne kommer med andre konklusjoner enn fagfolk. Brukermedvirkning blir ofte en floskel og et honnørord. Dermed blir brukerne lurt, sier Rønning til Vårt Land.

Han mener at Nav må ansatte kvalifiserte folk i etaten for å unngå dette.

Krenket og ydmyket

- Mange føler seg krenket og ydmyket i møte med Nav, og det er ingen tjent med. De ansatte må kjenne regelverket godt, og vite hvordan de skal se og møte brukerne, sier han.

Han mener Nav må få til en rettferdig og rask saksbehandling for å få tillit fra befolkningen.

Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon frykter at flere havner på uføretrygd fordi Navs visjon om brukermedvirkning feilet.

- Nav-reformen skulle bidra til at færre ble ufrivillig uføretrygdet, men nå frykter vi at antallet heller vil stige, sier assisterende generalsekretær Jarle Ovesen.

Knallhard kritikk

Intensjonene var så gode. Men nå, nesten tre år etter at NAV ble etablert, er kritikken mot reformen knallhard.

Og kritikken mot arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen ble enda hardere da det ble kjent at arbeidsledige ikke får dagpenger, men henvises til å søke sosialhjelp fordi NAV ikke klarer å få unna søknadsbunkene fort nok.

I Oslo og Hordaland fikk bare tre av ti personer innvilget dagpenger innenfor tidsfristen på 21 dager i januar.

- At mennesker som har krav på trygd henvises til sosialhjelp er helt uakseptabelt. Hele poenget med reformen var jo at man ikke skulle sendes fra kontor til kontor, sa Dagfinn Høybråten.

(©NTB / TV 2)