latham_fly
latham_fly

Vil løse Amundsen-mysteriet

Sjøforsvaret skal jakte på Amundsens fly som forsvant sporløst i 1928.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flyet Latham med Roald Amundsen om bord forsvant 18 juni 1928 på vei fra Tromsø til Svalbard via Bjørnøya. Roald Amundsen skulle delta i letingen etter den italienske polfareren general Umberto Nobile, men nådde aldri fram til destinasjonen.

Mannskapet som var om bord i Latham da det forsvant utenfor
  Bjørnøya.
Mannskapet som var om bord i Latham da det forsvant utenfor Bjørnøya.

Uløst mysterie

Etter avgangen fra Tromsø var det ingen som noen gang så noe til Roald Amundsen og hans besetning. Hvor Latham og Roald Amundsen ble av er et av de gjenstående uløste mysterier i vår tid.

Den siste radiokontakten de hadde med fastlandet var 18.45. da hadde de flydd i litt mer enn tre timer, og flyet var ute av rekkevidde for radiokontakt i en halvtime. I løpet av denne halve timen hadde flyet forsvunnet sporløst.

- Teorien er at flyet kom inn i tåke og at de har gått ned på sjøen. De kan ha brukt en besintank til å holde flyet flytende slik at de har drevet avgårde før flyet til slutt sank, sier seniorrådgiver ved Norsk Luftfartsmuseum, Per Arvid Tellemann til TV 2.

- Finner vi noe konkret etter Amundsen tror jeg minnet om ham vil holde seg adskillig bedre, mener Tellemann som påpeker at Amundsen har betydd utrolig mye for norsk nasjonal- og selvfølelse.

Få spor

Mange aktører, nasjonalt og internasjonalt, har i mange år arbeidet for å definere et sannsynlig søkeområde og få gjennomført et søk. Sjøforsvaret er ikke helt uten spor.

I 1933 fikk fiskere på fiskebåten Kvitholmen noe de mente var deler av et fly på kroken nordvest for Bjørnøya. Denne flydelen slapp dessverre taket og sank til bunns, men posisjonen ble nøye avmerket på kart.

Dette kartet ble funnet igjen i en sjøbod i Troms i 2002, og er i dag i Luftfartsmuseets besittelse.

Det er ikke første gang man har lett etter flyet. i 2004 lette også forsvaret etter flyet. Arbeidet ble da avbrutt av dårlig vær. De markerte flere steder som interessante.

Se historisk video og intervju med seniorrådgiver i Norsk Luftfartsmuseum, Per Arvid Tellemann: (Artikkelen fortsetter under)

Håper å finne metalldeler

I august og september, 81 år etter Amundsens forsvinning, vil KNM Tyr med dets moderne utstyr benyttes for søk av et av nasjonens største forsvinningsmysterier. Mesteparten av Latham var laget av tre og vil være forsvunnet nå, men det skal være mulig å finne metalldelene av flyet.

Motoren skal være såpass spesiell at det ikke vil være noe problem å identifisere flyet ut i fra den.

Roald Engelbregt Gravning Amundsen var født i 1872. Han er mest kjent for å ha ledet den første ekspedisjonen som nådde frem til Sydpol-punktet, i 1911, og for å ha funnet Nordvestpassasjen i 1903. Han var også den første personen i verden som nådde både sydpolen og nordpolen.

Roald Amundsen.
Roald Amundsen.

latham_fly
latham_fly
Roald  Amundsen.
Roald Amundsen.
Luftskipet  Italia som havarerte under en ekspidisjon.
Luftskipet Italia som havarerte under en ekspidisjon.
latham_italiakart
latham_italiakart
Fiskebåten  Kvintholmen fikk trolig deler av Latham på kroken i 1933.
Fiskebåten Kvintholmen fikk trolig deler av Latham på kroken i 1933.
latham_kart
latham_kart
latham_flyet
latham_flyet
latham_nobile
latham_nobile
Mannskapet  som var om bord i Latham da det forsvant utenfor Bjørnøya.
Mannskapet som var om bord i Latham da det forsvant utenfor Bjørnøya.
latham_flybakfra
latham_flybakfra
latham_kartlatham
latham_kartlatham
latham_motor
latham_motor
latham_strømkart
latham_strømkart