ToreVik7
ToreVik7

Kjendistrenerens beste tips

Hva er hemmeligheten for å oppnå en stram og lekker kropp? Her er kjendistrenerens Tore Viks ekspert-råd.

Se flere tips fra den personlige treneren i videovinduet over

Vil se bra ut og øsnker en sunn livsstil?
Synes du det er vanskelig å nå målene dine?

Kjendistrener Tore Vik forteller deg hvordan. Han er en av landets mest profilerte personlige trenere. Og her er hans syv hemmeligheter som gir deg en sunn livsstil og en flott kropp.

Se bilder: Slik får du drømmekroppen

1. Kom i form!

For å komme i form må man sette seg både langsiktige og kortsiktige mål. Hva vil du oppnå? Ikke vær for vag! Ønsker du å bli smal? Hvor smal? Lag deg en trinn for trinn plan. Ikke tren for ensformig. Gå ut fra dine egne forutsetninger, ikke fra andres.

Det kreves disiplin, planlegging og kontroll etter at du har definert målene dine. Du trenger mye stå-på-vilje. Ha det gøy på veien og start å trene noe du liker godt. Ski, dans, gå tur - finn din vei!

De fleste av oss må jobbe hardt for å komme i form og klare å bli der. Det fins mange fallgruver. Mye snacks, alkohol, junkfood og kaker finnes overalt, så det er lett å sprekke. Det er kjempeviktig at du unner deg noe på veien, men hold deg til sunn og god mat i hverdagen.

Gi deg selv et klapp på skulderen og ha tro på at du vil klare å få den kroppen og helsen du drømmer om. Ta en dag av gangen i starten. Få trening og kosthold til å bli en naturlig del av hverdagen din, det tar tid å endre livsstil, så legg ikke lista for høyt. Det er lett å gå tilbake til gamle vaner. Ta bevisste valg og kun hensyn til deg selv og ikke alle andre når det gjelder mat og trening. Få det til å fungere med familie og venner.

Det kan være lurt å få hjelp av en personlig trener eller kostholdsekspert for å komme i gang.

2. Et lurt triks

Skriv kosthold og treningsdagbok. Da vil du finne dine skjulte kalorifeller. Prøv å finne bedre matvarer. Bytt for eksempel ut H-melk i kaffen med soyamelk. Ha tålmodighet og unn deg noe på veien. Men ikke mist kontrollen. Når du et delmål feirer du med å kjøpe et nytt klesplagg, et spa-opphold, eller noe annet du setter pris på.

Du vil komme til et treningsplatå av og til, og da er det lett å miste motivasjonen. Vær stolt av hva du allerede har oppnådd. Skryt av deg selv. Det er viktig å ikke hoppe over måltider. Ta med deg god og nyttig mat hjemmefra, slik at du ikke går på en smell.

Når du har nådd målene dine er det viktig å holde ved like det du har jobbet for. Spis regelmessig, gjerne på bestemte tider og fem til seks ganger om dagen. Husk porsjonskontroll. Planlegg måltidene dine og kjøp kun det du har skrevet opp på handlelisten din.

For å gå ned i vekt må du forbrenne mer enn du spiser. Lær å kontrollere kaloriene du får i deg.

3. Stå på

Det tar tid i komme i form, så vær tålmodig. Det tar ikke tre uker for de fleste av oss.

Mange på diett sliter med et sug etter søtsaker. Dette kommer ofte av for lite mat. Spis derfor sunt snacks. Regelmessig trening og et sunt kosthold er essensielt for varig resultat. Jo-jo slanking er ikke bra.

Ha en gradvis opptrapping av den fysiske aktiviteten. Er du i god form kan du spise mer, ikke gi opp. Ha fokus på helse, velvære og energi.

Det er kjempeviktig at kroppen får næringsriktig mat. Protein, riktig fett, karbohydrater, vitaminer og mineraler. Velg grovt og tenk magert. Erstatt snacksen med sunne små måltider. Drikk vann og spis masse grønnsaker. Kutt kraftig ned på alkohol, salt, sukker og feil fett.

Sørg for at du får nok søvn. Restitusjon og hvile er like viktig som trening.

Tenk positivt. Bestem deg for at dette klarer du. Vær snill med deg selv, men ha disiplin. Ha tålmodighet. Langsom vektreduksjon gir best resultat.

4. Bruk mental trening

Tenk deg slank og stram. Se på deg selv som flink og skryt av deg selv og smil. Det er du som har kontrollen! Ikke saboter med boller, vin, sjokolade og kaker.

For de fleste er ordene diett og slanking forbundet med noe negativt. Fokuser heller på at du skal endre livsstilen din til et sunnere liv. Finn et kosthold du kan leve med hele tiden, ikke bare i en periode. Dietter skal man aldri gå på over lengre perioder.

5. Varier treningen din

Skal du bli god i en idrett må du trene spesifikt på den idretten. Skal du bli en god løper, så må du løpe. Men ellers, varier treningen så blir det mer gøy. Lær nye styrkeøvelser for hver muskelgruppe. Eller prøv ut en ny idrett. Det er viktig å trene 100 prosent riktig. Oppsøk hjelp om du er usikker. Kjør hardt og ikke sluntre unna. Ha målet ditt i fokus!

6. Utvikling og progresjon

Kjenn hver øvelse og utnytt økten din. Øk intensiteten etter hvert. Tenk at du nå er på et nivå og skal opp 1 eller 2 nivåer til. Sett deg nye mål. Unngå overtrening og ta hensyn til skader.

Trenden i 2009 er å være sunn, stram, slank, definert og sporty trent. Fokuset ligger på helse og velvære og det er kjempebra. Tenk helhetlig og tren helst både kondisjon og styrke.

Jenter: Tren vekter. Mange jenter er redde for å bli store av vekttrening. Det blir dere ikke! Styrketrening i kombinasjon med redusert kaloriinntak gjør at du går ned i vekt uten å miste muskler. Endrer man kun kostholdet mister man mye muskelmasse av vekttapet.

7. Energi

Noe av det beste og viktigste med trening er at det gir energi. Det er også viktig med nok søvn, slappe av og roe ned. Mange har en stressende hverdag og da kan det være fint å roe ned med yoga eller pilates.

Lyst på flere kjendisnyheter? Sjekk ut «God kveld Norge»

Se «God kveld Norge» lørdag klokken 22.40!