Barbie 50 talls (Foto: Arkiv)
Barbie 50 talls (Foto: Arkiv)

Rosa jubileum for Barbie

9. mars feirer Barbiedukken 50 år. Få leketøy har vært i nærheten av den ikonstatusen den vakre dokka har oppnådd.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Få har vært mer diskutert og kritisert enn Barbie i løpet av sin levetid, men hun feirer likevel sine femti med en stil de færreste kan matche. For det er som et symbol på en klassisk skjønnhet med en sans for mote og trender Barbiedukken hylles.

Barbie close (Foto: Arkiv)
Barbie close (Foto: Arkiv)

Pop blant trailersjåfører

Starten på Barbieeventyret startet i Tyskland mot slutten av 50-åra. Ruth Handler, som noen år tidligere hadde vært med på å grunnlegge leketøysfirmaet Mattel, var på reise og oppdaget en plastdukke ulikt noe hun før har sett. Med bryster, smal midje og lange, slanke ben var dokka Bild-Lilli noe veldig annet enn hva småjentene hjemme i USA hadde for hånden.

At Lillidokka var en slager blant mannlige kunder, og kunne sees hengende fra speilet i førerhuset på mange tyske trailere, spilte liten rolle da Handler tok med seg et eksemplar tilbake til Mattel. Grunnlaget for en rosa leketøysrevolusjon var lagt.

Et designteam ble satt på saken om å utforme dokka som skulle ta flere generasjoner med ungjenter med storm. I spissen sto sexsymbolet Zsa Zsa Gabors ektemann, Jack Ryan. Det hevdes at Ryan, kjent for sitt utsvevende playboyliv, lot seg inspirere av sin formfulle kone da han ga Barbiedukken dens omdiskuterte figur.

Barbie i badedrakt (Foto: Arkiv)
Barbie i badedrakt (Foto: Arkiv)

Den nye kvinnen

Til tross for dette var likevel Barbie et symbol på den nye kvinnen som hadde vokst frem i USA i løpet av 50-årene. Peter Dahlén, førsteamanuensis ved Universitetet i Bergen, ser Barbie som et svar på dette nye kvinneidealet. Han ser mange koblinger mellom henne og filmstjernen Audrey Hepburn.

- Hepburn var feminin på en ny og mer jenteaktig måte. Med jeans og tøft hår var det noe spennende, nytt og kravløst over henne, samtidig som hun var moderne og urban. Akkurat som Barbie skulle bli.

Han tror ikke dokka kunne kommet verken ti år før, eller ti år senere.

Peter Dahlén (Foto: TV 2)
Peter Dahlén (Foto: TV 2)
- Nå skulle kvinnene ut av kjøkkenet, de skulle kunne forandre seg og være yrkesaktive. Leken har alltid vært en måte for barn å lære seg hvordan man skal bli som voksen, og tradisjonelt har jenter lekt med babydokker. Nå skal man lære seg noe helt annet, og da kommer Barbie som på bestilling.

Med en utsalgspris på tre dollars ble den første Barbie, kledt i sebrastripet badebrakt og slett ikke blond, men rødhåret, solgt i over 300.000 eksemplarer i løpet av 1959. Ikke før to år senere fikk hun følge av Ken, som skulle bli hennes faste kavaler i 43 år. Både Barbie og Ken er oppkalt etter Ruth Handlers to barn, Barbara og Kenneth.

Ken og Barbie hver til sitt

På selveste valentinsdagen i 2004 ble det imidlertid slutt mellom radarparet, og Ken måtte se seg slått av den langhårede australske surfekjekkasen Blaine, i alle fall for et par år. Da returnerte Ken - med et nytt og barskere image, og Barbies hjerte var igjen hans.

Barbies selvstendighet har likevel vært viktig å bevare, til tross for hennes mannlige kompanjonger. Barbiebilen ble raskt både en suksess og et begrep, der hun hadde styringen og Ken fikk ikke engang plass i førersetet.

- Man kan se det hun representerte som en slags 50- og 60-tallets "Girl Power", sier Dahlén.

- Hun kunne gjøre alt dette nye, og var ikke avhengig av en mann for å få det til.

I løpet av sine 50 år har hun hatt over 100 forskjellige karrierer, alt fra astronaut til veterinær og forsker. Mattel ble kritisert for å gi Barbie stempel som uintelligent, da en av dokkene sa "matte er kjempevanskelig!". Produsenten svarte med å legge til "...men ikke umulig!" og påpekte at Barbie aldri kunne blitt verken lege eller astronaut uten å kunne matte.

Barbie med rød hatt (Foto: TV 2)
Barbie med rød hatt (Foto: TV 2)

Urealistiske proporsjoner

Barbie har heller aldri vært gravid, noe hennes proporsjoner heller aldri kunne tillatt, dersom hun var en virkelig kvinne. Da ville hun vært 99 centimeter rundt brystet, 45 centimeter rundt midjen, mens hoftemålet ville vært 83 centimeter. Ingen indre organer ville fått plass, og med en kroppsvekt på 43 kg kunne hun aldri fått menstruasjon. Dette idealet har vært viet mye oppmerksomhet, og feminister har beskrevet dokka som både undertrykkende og farlig for barns selvbilde.

At moteverdenen har trykket henne til sitt bryst, er ikke overraskende. I løpet av sine 50 leveår, har Barbie vært et speilbilde av sin tid, og å se garderoben hennes, som hvert år har økt med rundt 120 nye antrekk, er en leksjon motehistorie i seg selv. Her finnes Diors "New Look" drakter, Burberrys klassiske trenchcoat, og plagg levert av over 80 kjente motedesignere. Sist på Mercedes-Benz Fashion Week i New York, ble hennes stjerne befestet, og et eget moteshow hyllet Barbie som moteverdenenes muse.

Barbie 70-talls (Foto: Arkiv)
Barbie 70-talls (Foto: Arkiv)

Salgstallene viser likevel at Barbie i dag står sterkere som et nostalgisk samleobjekt og minne fra en mer ukomplisert barndomstid, enn hva hun gjør som salgsvare. Tall fra Mattel viser en nedgang på 67 % sist kvartal, og det er konkurrenten Bratz som vinner stadig flere småpikehjerter.

Men, som hun før har bevist, vet Barbie å være på rett plass til rett tid. 50-årsfeiringen av det som fremdeles er verdens mest solgte dokke, kan bli Mattels livbøye, og mulighet til å igjen vise hvorfor Barbie aldri kan gå av moten.