piratebus front
piratebus front

Fildeling og Pirate Bay

Den pågående rettssaken burde være en tankevekker for bransjen.

Pirate Bay-saken fortsetter på tredje dagen og utspillene fra begge sider blir dummere og dummere. Å si at nedlasting ikke skader mediaindustrien er et argument som ikke holder mål, men å single ut enkeltpersoner og saksøke de virker som et litt drastisk trekk. I noen tilfeller blir det direkte komisk, som når RIAA saksøkte en død kvinne.

Skyter seg selv i foten

Warner Bros, MGM, Colombia og 20th Century Fox saksøker Pirate Bay for nærmere 100 millioner og det på bakgrunn av 4 filmer og en tv serie. Idiotiske summer som dette gjør at mange mister mye sympati med bransjen som egentlig burde prøve å sanke goodwill siden de ikke vil tilpasse seg den nye tidsalderen.

25966-hi-napster
25966-hi-napster

VG kunne i dag bringe intervju med flere representanter for platebransjen i Norge.

David Eriksen

David Eriksen er musikkprodusent og har et litt nyansert syn på musikkbransjens håndtering av saken: «De gjorde feil allerede for ti år siden da de gikk inn for å knuse fildelingstjenesten Napster, i stedet for å kjøpe opp siden og utvikle den til deres fordel.»

Cristian Marstrander

Cristian Marstrander er administrerende direktør i Prefueled som var Nordens første digitale platebutikk og han ser hvor industrien feiler. «Bransjen tar ikke ungdommen og utviklingen på alvor. For dagens generasjon er det den mest selvfølgelige ting i verden å laste ned musikk og filmer fra nettet»

Christer Falck

Mens Christer Falck hadde dette å si: «Uansett hvordan man vrir og vender på det, er dette hundre prosent tyveri. Hvis det skal være noen vits i å drive plateselskap, må svina bak Pirate Bay og lignende nettsider vekk. Dagens generasjon tror det å stjele er riktig og kult. De aner virkelig ikke hva de snakker om, og jeg er lei av tilbakestående kommentarer om at bransjen må følge med i tiden.»

christer-falck
christer-falck

Motvilje mot tilpassing

Det er tydeligvis et lite sprik i hvordan bransjen mener man burde håndtert den digitale tidsalderen med Falck som et godt bevis på hvordan man dreper en debatt.

Nå har forsåvidt media industrien alltid vært fryktelig redde for ny teknologi og har gjentatte ganger spådd bransjens undergang, som da kassett spilleren eller VHS spillerne kom på markedet, men som vi alle vet har ikke det drept industrien. Så dette søksmålet kan godt ses i sammenheng med bransjens stahet mot å innrette seg etter tiden.

Digital distribusjon

iTunes er den mest kjente distributøren av digitalt media innhold og en (nesten) god pekepinn på hvordan ting bør gjøres.

Det har vært en del kluss med kopibeskyttelse på sanger, som nesten utelukkende alle unntatt platebransjen anser for å være avleggs og et ønske om musikk filer i bedre formater, men dette har ikke hindret iTunes i å bli verdens største musikk distributør med over 6 milliarder solgte sanger siden oppstarten.

Norge frontet en sak mot Apple gjennom forbrukerombudet som gikk på blant annet kopisperrene, den saken er nå avsluttet med brukernes rettigheter styrket og Apple har lovet at alle sanger skal være helt åpne innen April.

itunes
itunes

Forbrukerenes ønsker

Apple har vist hvordan en god distribusjons modell for digitalt innhold kan gjøres. Forbrukerne har nå mulighet til å kjøpe enkeltsanger for ca en dollar og dermed blir det lett å se hvorfor platebransjen tviholder på sin antikke modell.

Før måtte man kjøpe en hel cd til 150-200 kr selv om man bare var interessert i en sang, mens man nå kan velge den sangen og betale en rettferdig pris. Dette var en medvirkende årsak til at piratkopiert musikk ble såpass utbredt, hadde platebransjen tatt kundene sine på alvor fra dag 1, istedet for å true og saksøke fildelere, som bare setter bransjen i et dårlig lys, hadde man kanskje sluppet rettsaken som pågår om dagen.

radiohead-in-rainbows
radiohead-in-rainbows

Utradisjonelle metoder.


Radiohead la i 2007 ut albumet "In Rainbows" på hjemmesiden sin , med en modell hvor man kunne betale det man selv følte var riktig pris for skiven. Mange lastet ned albumet gratis, men Radiohead tjente også gode penger på stuntet.

Inntektene fra det digitale salget slapp fordyrende mellomlegg i plateindustrien og viste at den foretningsmodellen industrien klamrer seg til kan være moden for en revisjon.

La ut på Pirate Bay


timbuktu
timbuktu


Den svenske artisten Timbuktu la ut singelen "Tack for kaffet" på Pirate Bay hvor den fikk verdenspremiere sammen med musikkvideoen uten at dette skadet platesalget hans.

Ikke bare skaffet det han mye PR, men da flere norske artister ble spurt om deres mening rundt saken var det nesten utelukkende støtte å hente.


Personlige erfaringer

Jeg avslutter med en personlig erfaring. Alle jeg kjenner med pc og kunnskapen laster ned piratkopiert materiale, men ingen av disse har tomme cd, spill eller video hyller. De kjøper de filmene de liker, musikk fra band de er fan av, spill på release dato og går fremdeles på kino.

Mitt inntrykk er at fildeling er en demokratiserings prosess. Forbrukerne kan lettere avgjøre om de liker produktet og vil bruke penger på det, mens bransjen helst skulle sett at vi var lykkelig uvitende sånn at vi måtte punget ut for å se dårlige filmer eller kjøpe hele album for en og to sanger. I lengden tror jeg dette kan føre til at utgivere må satse mer på kvalitet.