Aviser 2 faksimile (Foto: TV 2)
Aviser 2 faksimile (Foto: TV 2)

Kraftig nedgang for VG og Dagbladet

VG og Dagbladet står alene for 42 prosent av nedgangen til det totale norske avisopplaget.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag presenterte Mediebedriftenes Landsforening (MBL) de norske avisenes opplags- og lesertall. Opplagstallet viste en nedgang på til sammen 2,8 prosent i 2008, som utgjør rundt 75.000 eksemplarer.

Nisjeaviser og de mindre lokalavisene har suksess, mens noen få større aviser står for det meste av nedgangen. Dagbladet og VG står alene for 42 prosent av opplagsnedgangen.

Se hele opplagspresentasjonen her

VG og Dagbladet

De Oslo-baserte løssalgsavisene bidrar sterkest til nedgangen i totalopplaget. Dagbladets opplagstall falt med 12.228 eksemplarer, som utgjør ni prosent. VG hadde et opplag på 25.199 aviser i 2008, som er en nedgang på 8,1 prosent.

Dagbladets nedgang fører til at de blir forbigått av Aftenposten Aften over de ti mest solgte avisene i Norge.

En annen gruppe som sliter er såkalte nr. 2-aviser - aviser som konkurrerer lokalt mot større aviser. Nr. 2-avisene Bergensavisen, Rogalands Avis, Dagsavisen, Tromsø og Moss Dagblad har en tilbakegang på over fem prosent.

Rundt 60 prosent av avisene hadde opplagsnedgang i 2008.

Les også: VG-salget raser

aviser_680 (Foto: SCANPIX)
aviser_680 (Foto: SCANPIX)

Morgenbladet og Klassekampen treffer unge

Tallene fra 2008 viser at nordmenn setter mer pris på nisjeaviser. Både Morgenbladet, Dagens Næringsliv og Klassekampen økte opplaget i 2008.

Morgenbladet viser nok en gang en kraftig oppgang, og går ut som vinneren i 2008. De siste seks årene har avisen økt opplaget med 198 prosent.

- Sammen med veksten til Klassekampen, har de to avisene synliggjort et interessant marked for mer dyptpløyende, analyserende og kommenterende journalistikk. Lesertallene viser at Morgenbladet og Klassekampen særlig når yngre lesere. Dette er den målgruppen de fleste allmennaviser sliter med å holde på, skriver Mediebedriftenes Landsforening i en pressemelding.

Nordmenn fortsatt avishungrige

Til tross for samlet nedgang i avisopplag i 2008, er de aller fleste avisene stabile. Halvparten av MBLs medlemsaviser har en opplagsendring innenfor +/- 2 prosent.

Norge er fortsatt i verdenstoppen i aviskjøp og avislesing, kun slått av Japan, og 80 prosent av befolkningen over 12 år leser minst en avis gjennomsnittlig per dag.