VG faksimile (Foto: Faksimile)
VG faksimile (Foto: Faksimile)

VG-salget raser

Aller verst går det for lørdagsutgaven til Norges største avis.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klokken 12 i dag legger Mediebedriftenes Landsforening frem avisenes leser- og opplagstall for 2008 på en pressekonferanse. VG er tidlig ute og har offentliggjort sine tall på nettsidene sine tirsdag morgen.

Tallene viser at papiravisen mister lesere.

Betydelig opplagsfall

I 2008 solgte VG i snitt 284.414 aviser daglig. Dette er en nedgang fra året før på 8,1 prosent. Verst gikk det ut over lørdagsutgaven som falt med hele 30.525 eksemplarer hver lørdag.

- Papiravisen har hatt et betydelig opplagsfall, men lesertallene faller bare halvparten så sterkt som opplagstallene skulle tilsi, sier ansvarlig redaktør Bernt Olufsen til VG Nett.

Til tross for at opplagstallene falt med 8,1 prosent, falt de totale lesertallene kun med 4,7 prosent.

Når ut til halve befolkningen

Om man legger både papirutgaven og nettutgaven til grunn, nådde VG i 2008 ut til 53,2 prosent av befolkningen. Det er en økning fra 50,8 prosent i 2007 og 49,2 prosent i 2006.

De har satt seg som mål å nå ut til 60 prosent i løpet av 2012.

- Dette er et ambisiøst mål. Og selv om opplagstallene går ned, er det veldig hyggelig at mediehusets totale dekning øker så sterkt som det har gjort, sier Olufsen.