mobil (Foto: JASON LEE, © JL/al)
mobil (Foto: JASON LEE, © JL/al)

- Vær utro og kynisk

Det kan spare deg for tusenvis av kroner.

- Vi nordmenn er altfor trofaste mot operatørene våre, sier direktør i Post-og Teletilsynet, Willy Jensen til TV 2 hjelper deg.

Les også:
Stor test av touchmobiler

- Gunstige tjenester er en illusjon
Forbrukerrådet, SIFO, Post-og Teletilsynet og Forbrukerombudet presenterte i dag en undersøkelse som viser behov for et enklere mobilmarked.

Etableringsgebyr, månedsavgift, startpris, minuttpris, familie- og vennetjenester og bindingstid gjør at forbrukerne går seg bort i tilbudsmylderet og tar dårlige valg. I tillegg brukes disse tjenestene som innelåsende virkemidler for å holde på kundene.

- Når selskapene klarer å opprettholde en illusjon om at abonnementet og tilleggstjenestene er gunstig, ser ikke forbrukeren noen grunn til å bytte til et tilbud som er gunstigere for seg, sier Bjørn Erik Thon.

Vær utro
Willy Jensen mener at det er mye å spare på å ikke være trofast mot en og samme operatør.

- Vi nordmenn er altfor trofaste mot operatørene våre. Vi bytter for lite. Er man mer utro og kynisk kan man spare penger, sier Jensen.

- Som regel er forbrukerne bedre tjent med å velge en mobiltelefon uten binding og heller velge et av de billigste abonnementene på Telepriser.no, sier han.

Størst og dyrest
I undersøkelsen kom det fram at det dyreste abonnementet var 11 ganger dyrere enn det billigste, og at med dette forbruket over et helt år koster det dyreste abonnementet nærmere 7000 kroner mer enn det billigste.

Ifølge Alexander Schjøll, forsker hos SIFO, er det de to største operatørene, NetCom og Telenor, som er verstingene i prisklassen.

Undersøkelsen har ikke tatt høyde for familie- og vennetjenester, og dermed kommer operatørene langt ned på lista.

- NetCom og Telenor er dyrest uansett. De er egentlig ikke gunstige for noen, sier Schjøll til tv2 hjelperdeg.no.

På telepriser.no kan du hele tiden sjekke oppdaterte operatørpriser.