kolonne2_680_682698a
kolonne2_680_682698a

Er bilen klar for vinterferien?

Urovekkende få bilister klargjør bilen. Det kan koste deg både tid og penger

Vinterferien står for døren, og med knallforhold i løypa kan det være fristende for mange å pakke ned ski og kjelke og sette kursen mot fjells.

Men hvor godt forberedt er du? Ifølge NAF står så mange som en av to biler i fare for å få problemer fordi eieren ikke har gjort de nødvendige forberedelsene.

Les også:
Test av vinterdekk
- Vi har aldri sett en dårligere skiboks
Startvansker?

Batteri og ladefeil
En Norstat-undersøkelse NAF har gjennomført viste at halvparten av bileiere ikke sjekker batteri og frostvæskenivå før avreise. Årlig må NAF rykke ut til 150 000 bilister med bilproblemer, og den hyppigste årsaken er batteri eller ladefeil.

- Et dårlig batteri fører ofte til problemer når det er kaldt. Det er ikke farlig for bilen, men vil du unngå å bli stående med startproblemer i vinterferien bør du tenke på batterikapasiteten, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Frostvæske
Om bilen blir stående i flere dager mens du og dine er ute i sporet, kan du få deg en kjedelig overraskelse når bilen skal startes opp igjen om du ikke har sjekket batteri før og under reisen.

Feilinnblandet frostvæske kan også skape større problemer og gjøre store skader på motoren.

- Det ene er at lav innblanding av frostvæske kan føre til at radiatoren fryser og sprekker eller at frostpluggene i motorblokka presses ut. Men det kan bli enda verre, hele motorblokka kan sprekke, uttaler Engebretsen.

- At halvparten av norske bileiere ikke har sjekket frostvæsken før vinteren er derfor urovekkende, fortsetter han.

Årsakene til at så mange ikke har sjekket batteri og frostvæske på bilen sin, er sikkert mange. En del er nok ikke klar over hvor viktig det er å sjekke dette, andre har kanskje en så hektisk hverdag at det rett og slett blir nedprioritert.

Mer om hvordan du vedlikeholder bilbatteriet kan du lese her

Ikke glem oljen
- Det er stor forskjell på hvordan en bil virker om sommeren og vinteren, sier teknisk konsulent i NAF, Dag Edvardsen til TV2 hjelper deg.

Gjennomsnittsalderen på den norske bilparken ligger på omkring 10 år og mange av bilene har derfor gått langt. Kilometerstanden fører til slitasje, og derfor setter vinteren større krav til bilen.

- Vinteren setter større krav til den allmenne tilstanden til bilen. Det er viktig at man sjekker og bytter motorolje. Vi ser ofte at mange biler har gammel motorolje, og når temperaturen strekker seg nedover mot -10 grader, forandrer konsistensen seg. Den kan nesten ligne på prim, og da suges den ikke opp og fordeles rundt i bilen, sier Edvardsen.

Med tynnere olje, såkalt lettløpsolje, starter motoren betydelig letter i kulda, og motoren slites også mindre.

- Det beste er å finne en olje som er så tyntflytende som mulig. Det vil eliminere mange av årsakene som gjør at bilen ikke starter om vinteren.