Wipeout 2097 ART
Wipeout 2097 ART

wipEout 2097

Ekstrem racing som ble ett kulturelt fenomen.

Da det første wipeOut spillet kom ut til PlayStation 1 i 1995, ble det hyllet av kritikere og spillere som et gjennombrudd i et overfylt marked. Det var ikke bare en suksess, men ett kulturelt fenomen.

Hypermoderne

Psygonosis hadde klart å lage et spill som implementerte elementer fra popkultur og en ny og spennende form for musikk, nemlig progressiv-electronica. Dette slo an og med en utarbeidet hypermoderne-futuristisk stil fra Designers Republic, var wipeOut kommet for å bli. Ett år senere kom oppfølgeren, wipeOut 2097 (wipeOut XL i USA) til PlayStation.

Mer innhold, like kult

Spillet var ikke bare bedre en det forrige, men hadde mye mer innhold. Fra å bare kunne kjøre mot 4 motstandere, kunne du nå fly, krasje og skyte deg igjennom banene mot 12 stykker. I tillegg så hadde du nå muligheten til å ta skade, noe som ville påvirke din hastighet og styreferdigheter.

Dette spillet var så ulikt alle andre racingspill, og er det den dag i dag. Hvis man skal snakke om et godt gjennomførte spill, burde denne komme opp.