flatskjerm_680 (Foto: Borgen, Ørn E./SCANPIX, © PEK)
flatskjerm_680 (Foto: Borgen, Ørn E./SCANPIX, © PEK)

Prisras på flatskjerm-TV

Prisene sank nesten med en fjerdedel i fjor. Fortsetter det?

Totalt brukte vi nesten en milliard mindre på nye TV-er i 2008, men antall solgte apparater er like høyt som i 2007. Den dramatiske nedgangen skyldes et stort kutt i prisen på nye TV-apparater.

Les også:

Stor test av flatskjerm-TV

Test av hjemmekinoanlegg

Ned 21 prosent
Tallene kommer stiftelsen Elektronikkbransjen som tidligere i uken la fram salgstallene fra i fjor. Informasjonssjef i stiftelsen, Erik Andersen, sier til TV 2 hjelper deg at nedgang i pris på nye produkter er vanlig, men at fallet på 21 prosent er unikt.

- 21 prosent er eksepsjonelt mye, og vi har aldri sett et så stort prisfall. Det er vanlig at elektriske artikler synker i pris etter de har blitt lansert, men flatskjerm-TV-er har vært på markedet siden 2001, sier Andersen.

Nedgangen skyldes priskonkurransen mellom kjedene, en konkurranse som forbrukerne kan spare mye penger på. Totalt brukte vi nesten en milliard mindre, men salgstallet på 636.000 nye apparater er like mye som 2007.

Andersen tør ikke spekulere på om prisnedgangen på nye modeller i år vil være like dramatisk som i 2008, men sier at prisene generelt sett vil bli billigere utover året.

- Prisnedgangen vil skje naturlig, sier Andersen.

Økte i nedgangstider
De fleste produktgruppene opplevde i fjor en tilbakegang i salg, men tross den generelle tilbakegangen, var det to produkter opplevde en omsetningsøkning.

Salg av PC-er og TV-dekodere ble fjorårets salgsvinnere med en økning på henholdsvis 5,3 og 14,1 prosent, skriver Aftenposten.no.

Les også:

Test av mini-PC

Test av touchtelefoner

Test av iPod-anlegg

Også navigasjonsutstyr hadde en markant salgsøkning, med hele 42 prosent fra året før til 185.000 solgte enheter, mens mobiltelefoner og MP3-spillere forholdt seg stabilt.