(illustrasjon) (Foto: Vidar Knai /SCANPIX, © VID )
(illustrasjon) (Foto: Vidar Knai /SCANPIX, © VID )

Sjokkøkning fra NSB

Fra 1. mars må lojale kunder betale nesten det dobbelte for kundekortet.

NSBs kundekort er et populært tilbud for folk som reiser mye med tog. Kortet gir 30 prosent rabatt på ordinære togreiser i Norge.

Fra 1. mars øker NSB prisen fra 390 kroner til 750 kroner – noe som tilsvarer en prisøkning på hele 92 prosent.

Det betyr at ca. 17.300 av NSBs kunder må betale mer for å oppnå de samme rettighetene som tidligere.

Har ikke økt på 10 år
Grunnen til prisøkningen, forklarer informasjonssjef i NSB, Åge Christoffer Lundeby, er at prisen på kundekortet har vært uforandret siden 1999, men rabatten har økt og dermed var prisen for lav i forhold til de rabattene kundene oppnådde.

Den nye prisen på 750 kroner er riktig i forhold til retten til rabatt, mener NSB.

- Vi vet at prisøkninger blir aldri godt mottatt, innrømmer Lundeby til TV 2 hjelper deg.

- Men det vil fortsatt lønne seg for dem som reiser langt og ofte med billetter til ordinær pris. Kunder som ikke reiser mye anbefaler vi å kjøpe Miniprisbilletter, sier Lundeby.

Reiser man mellom Oslo og Drammen må man kjøpe 14 tur/retur reiser for at Kundekortet skal lønne seg.

Dropper kortet?
TV 2 hjelper deg sitter på dokumentasjon fra NSB som dokumenterer at bedriften har sett på andre løsninger som kan avskaffe kundekortet og erstatte dette med andre produkter og tjenester.

Selv om det ikke foreligger noen konkrete forslag om å fjerne kortet, bekreftes det i dokumentet at det har blitt sett på nye løsninger.

Dette benektes imidlertid av Lundeby.

- Nei. Kundekortet skal ikke avskaffes. Det er fortsatt mange som har behov for denne typen tilbud. Vi vil alltid se etter nye muligheter på hvordan vi lettest kan betjene kundene våre, men vi har ingen andre tilbud som er like bra nå.