Skuffet og forbauset over DnB NOR

Forbrukerrådet er skuffet over at DnB NOR umiddelbart avviste uttalelsen fra Bankklagenemnda.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Vi synes banken løper fra sitt samfunnsansvar. Vi er også forbauset over at avvisningen kom så raskt. En kan få inntrykk av at banken hadde bestemt seg på forhånd. Det er ikke en ansvarlig opptreden overfor et organ som banken er medlem av, sier underdirektør Jorge B. Jensen i Forbrukerrådet. DnB NOR hadde en frist på tre uker til å avgjøre om nemndas avgjørelse skulle godtas.

Bankklagenemnda uttalte tirsdag at banken hadde solgt to lånefinansierte strukturerte spareprodukter i strid med god forretningsskikk. Nemnda ba banken betale kunden tilbake det banken har tjent på lånene. Avgjørelsen kan få store konsekvenser for bankene, da det er beregnet at kundene har tapt 14 milliarder kroner på slike produkter.

Forbrukerrådet oppfordrer nå alle som har tapt penger på lånefinansierte spareprodukter, til å delta i prosessen for å få bankene til å betale tilbake tap.

Kunden må først klage til banken, deretter til Bankklagenemnda. Det er allerede varslet flere såkalte gruppesøksmål. Det vil si at saksøkere går sammen og deler på advokatutgiftene.

Forbrukerrådet har på forbrukerportalen.no lagt ut forslag til standardbrev bankkunder kan sende sine banker. Jensen oppfordrer alle som føler at de er lurt av bankenes strukturerte produkter, til å klage så raskt som mulig (©NTB)