sms
sms

SMS-svindel er altfor lett

Klagestorm etter at over 150.000 ble forsøkt svindlet

Forbrukerombudet mener at selskaper som sender ut SMS-reklamer må skjerpe rutinene.

Utspillet kommer bare få dager etter at det ble kjent at over 150.000 norske telefonbrukere ble forsøkt svindlet av overtaksterte reklametekstmeldinger fra nettbutikken lagersalgnorge.com.

Les også: Over 150.000 forsøkt svindlet

Klagestorm
Til nå har Forbrukerombudet mottatt over 350 klager på sms-ene nettbutikken sendte ut, fordi meldingene kostet den enkelte mobilbruker fem kroner – uten at brukeren hadde samtykket til å motta reklamen eller hadde et kundeforhold til lagersalgnorge.com.

sms8
sms8

Vanskelig å reservere seg
- Det er vanskelig å reservere seg mot denne formen for markedsføring, sier sier seksjonssjef i Forbrukerombudet, Frode Elton Haug til TV 2 hjelper deg.

En av de få mulighetene man har, er å sperre telefonen helt for informasjonstjenester – slike mange foreldre gjør med barnas telefoner.

- Men det betyr at man ikke kan benytte seg at tjenester som nummer- og adresseopplysninger, sier Haug.

De svekker tilliten
Det er mobiloperatørene som er pliktige å refundere tap ved SMS-svindel, og Forbrukerombudet har fått beskjed om at ikke alle operatørene har fulgt opp dette kravet.

- Grove lovbrudd av denne typen svekker tilliten til firmaer som ønsker å selge tjenester og sende reklame til via mobiltelefon. Det er derfor svært viktig at bransjen skjerper rutinene for å sikre at lignende overtramp ikke skjer igjen, uttaler forbrukerombud Bjørn Erik Thon i en pressemelding.

- Dessverre har vi ikke mulighet for å reagere med overtredelsesgebyr mot denne typen lovbrudd før den nye markedsføringsloven trer i kraft 1. juni 2009. Etter den datoen vil spammere og andre som begår grove brudd på markedsføringsloven kunne straffes mer effektivt, avslutter Thon.