Cristiano Ronaldo (Foto: Jon Super/AP)
Cristiano Ronaldo (Foto: Jon Super/AP)

United-sponsor sier stopp

Sir Alex & co. må på frierferd.

I løpet av skotske Sir Alex Fergusons regjeringstid har Manchester United vokst til et av fotballverdens mektigste merkenavn.

Ferske tall fra klubben indikerer at den totale supporterskaren nå utgjør 94 millioner mennesker verden over - 20 millioner av dem i Kina alene.

Det publikummet betalte det amerikanske forsikringsfirmaet AIG (American International Group) 52 millioner pund - mer enn 600 millioner kroner regnet med datidens pundkurs - for å sikre seg i 2006.

Avtalen var klubbens mest lukrative noensinne.

Tre år senere er det stopp.

Ifølge The Times har giganten nå meddelt United at sponsoravtalen ikke vil bli fornyet når den løper ut i 2010.

Firmaet har tapt enorme summer under finanskrisen og har mottatt en gigantisk krisepakke for å unngå konkurs.

Sponsortapet trenger imidlertid ikke å få økonomiske konksekvenser for United, som lever i håpet om at en enda mer innbringende avtale vil bli signert i mai neste år.

Ifølge avisen har klubben allerede innledet samtaler med flere globale firma som står klar til å sette ny rekord.

Sahara, et indisk selskap, har allerede lansert seg selv som kandidat, med Saudi Telecom på gjerdet.

- I tråd med vanlig praksis, undersøker Manchester United mulighetene for en trøyesponsor fra 2010/2011-sesongen. Klubben er i dialog med et utvalg toppselskaper verden rundt og har så langt mottatt tilstrekkelig interesse til å være trygge på at vi kan forbedre vår nåværende avtale med AIG, sier en kilde i klubben til avisen.

Se video fra krisepakken som reddet AIG her:

263293