Bankkunder kan kreve tilbake milliardbeløp

Bankklagenemnda gir kunder som har tapt store beløp på såkalte strukturerte produkter, medhold i krav mot DnB NOR.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– DnB NORs salg av to lånefinansierte strukturerte spareprodukter har vært i strid med god forretningsskikk, heter det i en uttalelse fra Bankklagenemnda tirsdag.

Formelt gjelder uttalelsen en enkelt klage på to produkter solgt av DnB NOR, men saken er prinsipiell og har betydning for et stort antall kunder som har kjøpt slike produkter. Norske bankkunder har de siste årene lånt 38 milliarder kroner til kjøp av strukturerte produkter, og de samlede tapene er beregnet til 14 milliarder kroner.

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet sier at bankene nå må rydde opp og betale tilbake. Produktet var ikke godt nok og skulle ikke vært solgt, mener hun.

– Kunden skal holdes skadesløs, sier Forbrukerrådets direktør.

Medlemmene i Bankklagenemnda som representerer bankene, mener DnB NOR har opptrådt i samsvar med god bankskikk. (©NTB)