USAs 250 millioner biler bør gå på vindkraft. (Foto: GEORGE FREY / Scanpix)
USAs 250 millioner biler bør gå på vindkraft. (Foto: GEORGE FREY / Scanpix)

- Biodrivstoff er en blindvei

Vindkraft er fremtiden. USA kan drive alle bilene sine med strøm fra overraskende få vindmøller.

USA slipper ut mer CO2 per innbygger enn noe annet land verden.

Klassisk Buick. Stor, tung, og med en tørst V8-motor. (Foto: Creative Commons)
Klassisk Buick. Stor, tung, og med en tørst V8-motor. (Foto: Creative Commons)

Årsaken har sammenheng med at landet har ekstremt varme områder, og dermed trenger energi til avkjøling. Samtidig har landet i nord kalde områder, som trenger energi til oppvarming.

Men mest av alt reflekterer de store CO2-utslippene selve livsstilen til amerikanerne. De kjører mye bil, og med en bensinpris på fem kroner literen har de kunnet unne seg mange, store og tørste biler.

El-bilen Think City. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX)
El-bilen Think City. (Foto: Håkon Mosvold Larsen / SCANPIX)
Elektriske biler er best

Klimakrisen gjør at også USA må revurdere energibruken sin. Stanford-forskeren Mark Z. Jacobson har undersøkt hvilke energikilder landet bør drive bilene sine med i fremtiden.

Alternativene til bensin og diesel er strøm fra batterier, og biodrivstoff som etanol og biodiesel.

Jakobson vil ha elektriske biler. Biodrivstoff har han ingen tro på.

- Vi må satse på energiproduksjon som føre til store reduksjoner i CO2 utslipp. Det å produsere etanol fra mais fører til 60 ganger så store utslipp av karbon som vindenergi.

Vindkraft og solenergi er to av de energikildene det bør satses på. (Foto: Scanpix)
Vindkraft og solenergi er to av de energikildene det bør satses på. (Foto: Scanpix)

Etanol er verre enn bensin

Jakobson mener at det å produsere etanol fra mais faktisk er verre for miljøet enn å fortsette å bruke bensin og diesel.

- Skulle vi drive alle bilene med etanol fra mais, så må vi dyrke opp 15% av hele USA, sier han.

Vindkraft er best

Strøm til å lade batteriene kan skaffes på flere måter. Jacobsons favoritt er vindkraft, og han mener at det er praktisk mulig å lade batteriene i USAs mer enn 250 millioner biler ved hjelp av vindenergi.

- Plasserer vi vindmøllene som behøves for å drive alle biler og lastebiler i USA på ett sted, vil de i teorien ikke ta mer plass enn mellom en og tre kvadratkilometer. Da tar jeg diameteren på tårnene som utgangspunkt.

Her kan du se Jacobson fortelle om undersøkelsen sin!

Negativ til CO2 fangst

På plassene bak vindkraftverk følger solspeil som varmer vann til turbiner, jordvarme-kraftverk, tidevannskraftverk, strøm fra solceller, bølgekraftverk, og vannkraftverk.

Helt på bunn, sammen med biodrivstoff, ligger atomkraftverk, og kullkraftverk med CO2-fangst. Årsaken er at det krever store utslipp av CO2 å bygge dem.

Mark Z. Jacobson
Mark Z. Jacobson

- Å planlegge og bygge mange nok rene kullkraftverk vil slippe ut opptil 110 ganger mer karbon enn å bygge og drive vindkraftverk.

Må satse smalt

Jacobson er i mot å utvikle mange alternative energikilder.

- Vi må satse på de beste løsningene, og nå vet vi hvilke det er, sier han.

Kilde: New Scientist