SASLufthansa (Foto: Larsen, Håkon Mosvold , © HML pk )
SASLufthansa (Foto: Larsen, Håkon Mosvold , © HML pk )

Styrker passasjerenes rettigheter

Fra 1. januar 2009 kan reisende med fly sende en skriftlig klage til den nye flyklagenemnda og få saken sin behandlet der.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Den nye lovbaserte flyklagenemnda vil styrke rettighetene til flypassasjerene og vil gjelde for alle flyselskap, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

Flyklagenemnda vil behandle saker fra flypassasjerer som har en klage der tvisten ikke har blitt løst etter å ha klaget til flyselskapet eller flyplassen. Det gjelder enten passasjerene er på privat- eller forretningsreise, eller reiser med rutefly eller charterfly.

Ulike typer erstatninger

Grunnlaget for klage kan blant annet være innstillinger, forsinkelser, overbooking, mistet bagasje, skadd bagasje og manglende opplysninger. Krav om å få tilbake penger når billetten ikke kan brukes, erstatning for utlegg til ekstra drosje eller hotell, erstatning for mat og overnatting ved forsinkelser, og i spesielle tilfeller erstatning for tapt inntekt, er eksempler på dette.

Navarsete, Landstinget (Foto: Mari Hvattum)
Navarsete, Landstinget (Foto: Mari Hvattum)

Økt bevissthet

- Flyklagenemnda skal sikre passasjerene rimelig, rettferdig, enkel og hurtig behandling av tvister mellom flypassasjer og de som tilbyr flytjenester. Avgjørelsene til nemnda er rådgivende, men siden representanter for flyselskapene og lufthavnene selv deltar i nemnda, har jeg stor tro på at vedtakene blir fulgt opp. Jeg trur også at nemnda vil øke passasjerenes bevissthet om hvilke rettigheter de har, sier samferdselsministeren.

Flyklagenemnda får et styre og et sekretariat. Selve nemnda har fem medlemmer: En nøytral leder, to medlemmer som representerer passasjerinteressene og to som representerer tjenesteyterinteressene. Sekretariat for nemnda er Norsk ReiselivsForum.

Les mer om hvordan du klager på nettsiden til Flyklagenemnda.