NESTEN KATASTROFE: Et helikopter med 19 passasjerer om bord var nær ved å krasje inn i Snorre B plattformen i Nordsjøen. (Foto: Statens Havarikommisjon)
NESTEN KATASTROFE: Et helikopter med 19 passasjerer om bord var nær ved å krasje inn i Snorre B plattformen i Nordsjøen. (Foto: Statens Havarikommisjon)

Her kunne det gått fryktelig galt

Et helikopter med 19 passasjerer om bord var nær ved å krasje inn i Snorre B-plattformen i Nordsjøen. Men pilotene fikk det ikke med seg.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lørdag 10. juni 2006 klokken 16.09.

Et helikopter av typen Eurocopter fra selskapet Norsk Helikopter er i ferd med å ta av fra plattformen Snorre B i retning Sola. Helikopteret har 19 passasjerer om bord i tillegg til de to pilotene.

Sekunder etter at helikopteret starter avgangen, er ulykken faretruende nær.

Havarikommisjonen har nå skrevet rapport om hendelsen som de karakteriserer som meget alvorlig.

Fikk ingen forvarsler

Helikopteret hadde tidligere på dagen landet på plattformen. I tiden før helikopteret skulle gjøre seg klar for avgang hadde vindretningen snudd. Ifølge vindretningen som styrmannen og fartøysjefen om bord i helikopteret fikk oppgitt fra kontrollen på plattformen, stemte det ikke med retningen helikopteret hadde planlagt å ta av i.

Dermed måtte maskinen dreies slik at den pekte mot vinden. Sidevinden førte til at helikopteret dreide sidelengs og halerotoren kom farlig nær mannskapet på helikopterdekket på plattformen.

Plattformens helikopterlandingssjef som sto på dekket fikk ingen forvarsler fra pilotene om at helikopteret ville dreie sidelengs og måtte kaste seg i dekning for å unngå å bli truffet.

Helikoptermannskapet fortsatte avgangen og fløy til Sola lufthavn. Først to dager etter hendelsen ble de oppringt av landingssjefen på plattformen som fortalte hva som hadde skjedd.

Etter å ha diskutert saken mellom seg ble de to pilotene enige om å rapportere hendelsen.

Sprang i sikkerhet

I rapporten fra Statens Havarikommisjon for luftfart som nå foreligger, forteller mannskapet på plattformdekket om hvor alvorlig de oppfattet situasjonen.

Brannvakten på helikopterdekket sto på sin post da han så halerotoren komme mot ham. Han måtte dukke ned for å ikke bli truffet av halerotoren. Landingsoffiseren på helikopterdekket (HLO) sto like ved helikopterbua på dekk da han så rotoren komme mot seg. Han sprang derfor i sikkerhet inn i bua.

Helikopterets bagasjeluke var da nesten i kontakt med rekkverket på helikopterdekket.

Helikopteret passerte helivaktbua med bare en halv meter. På det nærmeste var helikopteret bare én meter unna å treffe plattformen.

Meget alvorlig

Statens havarikommisjon (SHT) vurderer hendelsen som svært alvorlig og mener at styrmannen på helikopteret ikke hadde nok erfaring med den helikoptertypen som ble fløyet da hendelsen inntraff.

Kommisjonen mener at flygerne ikke tok nok hensyn til sikkerhetsmarginene som er pålagt denne typen flyging.

I rapporten viser havarikommisjonen til at hendelsen bør brukes som opplæring for nytt personell i framtiden.

Du kan lese hele rapporten på SHTs nettsider.