PÅ TV: Denne mannen vil vi sannsynligvis få se i en reklame om ikke lenge.  (Foto: SCANPIX/SCANPIX)
PÅ TV: Denne mannen vil vi sannsynligvis få se i en reklame om ikke lenge. (Foto: SCANPIX/SCANPIX)

Denne mannen kommer kanskje i reklame på TV 2

Demokratene har kastet seg rundt for å sikre seg reklameplass i forbindelse med stortingsvalget 2009.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi er kjapt ute vi, vet du, sa politisk nestleder i Demokratene, Arvid Blommedal til tv2nyhetene.no.

Demokratene satser på at de som et lite parti kan dra nytte av en ny lovgivning som åpner for politisk reklame på fjernsyn i Norge. Om loven trer i kraft vil vi derfor sannsynligvis få se reklamefilmer med partileder Vidar Kleppe i forbindelse med stortingsvalget neste høst.

- Må være likt for alle

Blommedal mener det bør åpnes for politisk reklame i fjernsynet, men han har et lite forbehold. De rikeste partiene må ikke få muligheten til å kjøpe opp all reklametiden.

- Hvis opphevelsen av reklameforbudet gir like sjanser, ser vi dette som et fremskritt for demokratiet, sier Blommedal.

Kulturminister Trond Giske uttalte på en pressekonferanse at han var bekymret for at nye regler kun vil gavne de største og rikeste partiene, og Blommedal er langt på vei enig i bekymringen hans.

Likevel mener han at enkle reguleringer vil kunne hindre dette.

- Demokratene er et av partiene som ikke har noen sterk økonomi. Derfor må fordelingen av reklametid være rettferdig, sier Blommedal.

Giske vil anke

Torsdag kom dommen i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg. Etter å ha kjempet en lang kamp i norske rettsinstanser vant TV Vest fram kravet om å vise politisk reklame.

Med denne dommen åpner muligheten seg for at vi ved neste års stortingsvalg vil se flust av politisk reklame på norske TV-skjermer.

Kulturminister Trond Giske er imidlertid skeptisk til politisk reklame, og har uttrykt at regjeringen vil anke dommen. Et av ankepunktene er at man frykter amerikanske tilstander i den norske valgkampen, med negativ reklame og svertekampanjer mot politiske motstandere.

Dette er hva Giske frykter: