Niels Røine (Foto: Sigurdsøn, Bjørn/SCANPIX)
Niels Røine (Foto: Sigurdsøn, Bjørn/SCANPIX)

- Norsk Toppfotball skyter seg selv i foten

Fin Gnatt går hardt ut mot Norsk Toppfotball i sin blogg.

Noen fotballsupportere har skjønt det allerede, og klager nå. Men ramaskriket kommer nok ikke før en runde eller to ut i Tippeliga-sesongen 2009. Fotballforbundet og ikke minst Norsk Toppfotball har skutt seg sjøl i foten med sin nye medieavtale. Det er et stort tilbakeskritt at vi fotball-interesserte i 2009 bare blir tilbudt tre av åtte seriekamper på TV hver runde, mot sju av sju i fjor.

TV 2-monopolet Nirvana
Jeg er som TV 2er selvfølgelig dundrende inhabil, men jeg føler meg sikker på at de fleste av 150.000 fotballfans som abonnerte på TV 2 Sport i år, snart kommer til å betrakte årene 2006-2008 som Nirvana. Årene da vi mot bare å betale et par hundrelapper i måneden var sikra å kunne se vårt favorittlag i aksjon på TV i 26 av 26 serierunder.

Neste år vil noen ganske få, få et tilsvarende godt tilbud på IP-TV. De fleste av dem bor i Rogaland. Vi andre må ty til web-tv. Og det er langt fra like godt.

Da han deltok i et Sportstabloid tidligere i høst sa Vålerenga-direktør Pål Breen at han IKKE ønsket at fotballkampene nå kom til å bli sett "på nitten-tommer-PC'en på gutterommet istedenfor 42-tommeren i stua der familien er samla". Godt sagt. Men nå har dessverre ledelsen i klubbenes interesse-organisasjon Norsk Toppfotball gitt VIF-direktøren det han ikke ønsker.

For tidlig ute
"Det er godt med alt som er gjort" sa kjerringa, og tørka seg bak FØR hun gikk å do. Det går an å være FOR tidlig ute. Og det tror jeg Niels Røine i Norsk Toppfotball er nå. Jeg tror bare ikke det er gått opp for klubblederne ennå.

Jeg har en kamerat som var med på å starte en sushi-restaurant i Bergen for mange år siden, da sushi akkurat var begynt å bli "in" i en del vestlige land. Hans restaurant i Bergen gikk konkurs. Bergensere visste ikke hva sushi var, og dro ikke på restaurant for å bestille rå fisk.

Nå er det 4-5 sushi-restauranter i Bergen, og et par av dem er kjempepopulære. Liten trøst for min kompis at han fikk rett til slutt. At hans pionérarbeid kanskje bidro til den suksessen de andre restaurant-eierne høster godt av nå. Timing is everything, og han var for tidlig ute.

Også i 2009 kommer vi som nå er henvist til web-tv til å oppleve at vi ikke får sett enkelte av de kampene vi ønsker å se fordi for mange logger seg på samtidig og det blir serverkræsj. Enten kommer du ikke inn i det hele tatt, eller litt ut i kampen begynner bildene å fryse.

Og du kan ikke zappe fra kamp til kamp slik vi har gjort vi som har hatt TV 2 Sport. Tviler også på at du i pausen og rett etter kamp på den ene kampen du tar inn på web-tv (enten du bruker TV 2, VG eller en av regionavisenes nettsteder) kommer til å få highlights fra alle de andre matchene, slik TV 2 Sport har skjemt oss bort med.

Og hva med alle de hjemmene som har TREIGE internett-linjer? De er jo helt sjanseløse.

Blir web-tv en OK løsning for de som har pleid å dra på fotballpub for å se kampene? Har mine tvil. Tror fotballpubene bør satse på IP-TV, men det er det nok ikke alle som har oppe og står pr. mars 2009.

Større forskjell mellom stor og liten
Det bekymrer neppe tilhengerne av Rosenborg, Brann eller Vålerenga at det ikke bir Tippeliga-kamper på betalings-TV i 2009. For med NRK-kamp lørdag, TV 2-kamp søndag og TV 2 Zebra-kamp mandag skal jo seks av 16 lag vises på gratis-TV i hver serierunde. Og Rosenborg, Brann og Vålerenga blir vel tre av de seks i hver runde.

Stabæk, Viking, Fredrikstad og Lillestrøm blir nok vist en del, de også.

Men Strømsgodset, Odd, Molde, Aalesund, Tromsø, Bødo/Glimt, Sandefjord, Lyn og Start kommer vel bare på TV i runder der de møter en av seer-magnetene. Hva syns klubbenes tilskuere - og ikke minst sponsorer! - om det?

Tviler på regnestykket
Jeg dekket pressekonferansen NFF og Norsk Toppfotball hadde i våres der de med stolthet presenterte sin nye medieavtale. Vi intervjuet de sentrale aktøre på Nyhetskanalen. Og herrene Ernst Ravnås, Niels Røine og Sondre Kåfjord var alle veldig glade og fornøyde.

Og pengene skulle renne inn. I størrelsesorden 1,4 milliarder kroner. Jeg tviler på at det regnestykket gjelder lenger.

OK, allerede den gangen sa de at 200 millioner av inntektene var litt usikre og avhengig av hvor mye internett-satsinga genererte for klubbene. Fair enough.

Men jeg tror ikke resten av avtalen lenger er verdt 1,2 milliarder heller. For helt fram til nå har NFF/Norsk Toppfotball også forhandlet om at "Lyse-pakken" - de fem kampene som spilles søndager klokka 18 og som skal sendes på Lyses IP-TV og TV 2 og Schibsteds nettsteder - også skulle sendes på betalings-TV. De hadde åpenbart regna med en betydelig inntekt der, som de nå ikke får.

Og det koster ca. kr. 250.000 x 5 = 1,25 millioner pr. runde å produsere de fem kampene. Produksjonskostnadene tar et betydelig jafs av inntektene, hundre millioner kroner i tre-års-perioden.

Produktutvikling?
Røine var veldig fornøyd med at han hadde spredd sitt produkt på mange plattformer og til flere forskjellige aktører. Jeg tror han undervurderer hvor mye TV 2s massive satsing har betydd for interressen rundt produktet norsk fotball.

For så vel TV-seerne som NFF og Norsk Toppfotball tror jeg perioden 2006-2008 snart kommer til å bli sett tilbake på som "the good old days".