UNNGIKK KONKURS: Leder i Miljøvernforbundet,  Kurt Oddekalv, unngikk konkurs etter å ha fått inn nok penger i løpet av helgen. (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/SCANPIX)
UNNGIKK KONKURS: Leder i Miljøvernforbundet, Kurt Oddekalv, unngikk konkurs etter å ha fått inn nok penger i løpet av helgen. (Foto: Larsen, Håkon Mosvold/SCANPIX)

Oddekalv: - Begynn å be

Oljen om bord på «Crete Cement» kan skade fuglelivet om den lekker ut. Miljøvernerne er bekymret.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det befinner seg om lag 140 tonn tungolje, diesel og smøreolje om bord på sementskipet som står i fare for å synke ved Nesodden.

- Det kan bli ganske grisete om tungoljen lekker ut, og det kan skade fuglelivet. Men det virker som om de har full fokus på å unngå forurensning og det er viktig, sier Lars Haltbrekken, leder i Norges Naturvernforbund.

Se video fra grunnstøtingen øverst i saken.

Ikke lekkasje

Ifølge Kystverket er det 19 tonn marin diesel, 115 tonn tungolje og seks tonn smøreolje, i tillegg til 4.500 tonn sement ombord.

Det er foreløpig ikke oppdaget noen lekkasje, men det er skader i skroget på skipet.

Gunstig vær

Haltbrekken sier det er bra at ulykken tross alt skjedde innnenskjærs.

- Det er lettere å driver redningsarbeid her hvor sjøen er mye roligere enn på åpent hav, påpeker han.

Det gode været gjør også at mulighetene er gode for at man skal unngå utslipp og skader som følge av det, mener Haltbrekken.

- Begynn å be

- Enhver situasjon av denne typen er kritisk i forhold til forurensning, sier Kurt Oddekalv, leder i Norges Miljøvernforbund.

Han er ikke så bekymret for at lasten utgjør noen forurensningsfare, men sier det vil være et ganske betydelig utslipp om oljen lekker ut.

- Ingen båter som går ned, er helt tette. Det vil oppstå lekkasjer. Jeg pleier å si at når noe slikt skjer, må man bare begynne å be, sier miljøkrigeren.