icc ccs_grabb
icc ccs_grabb

Her er verdens farligste farvann

Nigeria, Indonesia, Tanzania, Somalia og India har de farligste farvannene i verden, ifølge det internasjonale maritime byrået IMB.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste månedene har piratangrepene tiltatt i Adenbukta utenfor kysten av Somalia. Og mandag melder nyhetsbyrået AP at afrikanske pirater har utført den største kapringen noensinne, utenfor Kenyas kyst.

Den 330 meter lange supertankeren «Sirius Star», som er en av Saudi-Arabias største tankskip, er nå på vei inn mot piratenes hovedkvarter i havnebyen Eyl.

Nathan Christensen, talsmann for den amerikanske marinen, sier til AP at piratene nærmer seg ankringspunktet for Eyl, der det allerede ligger en rekke kaprede skip fra tidligere raid.

LES OGSÅ: Supertanker seiler inn mot piratby

Det internasjonale maritime byrået IMB har statistikk på hvilke områder i verden som er mest utsatt for piratangrep. I oversikten, som vises i det interaktive kartet, er det plottet inn både kapringer og ran av båtene.

IMBs oversikt så langt i 2008 viser at Nigeria, Indonesia, Tanzania, Somalia og India har de farligste farvannene.

Se IMBs interaktive kart øverst i artikkelen

Svært mange av angrepene i Vest-Afrika skjer mens båtene ligger til kai eller i nærheten av land. Det er hovedaklig snakk om ran.

De fleste kapringene skjer i Adenbukta utenfor Somalia og Jemen. Hittil i år har om lag en tredjedel av alle piratangrep skjedd i disse farvannene.

Norsk piratfrykt

Også helt nord i Marokko har det vært et tilfelle av ran på kysten. Til og med på Korsika i Middelhavet har det vært tilfelle av ran. Men her er det ikke snakk om organisert virksomhet som utenfor Somalia.

Piratfrykten har ført til at det norske rederiet Odfjell mandag valgte å styre all sin skipstrafikk utenom Adenbukta.

- Vi ønsker ikke å utsette vårt mannskap for risikoen for kidnapping, sier konsernsjef Terje Storeng i Odfjell AS.

LES OGSÅ: Norsk rederi styrer unna pirater

Med mindre det er kontraktsfestet at rederiet må seile langs ruten som går via Adenbukta utenfor kysten av Somalia, vil Odfjellrederiet følge den nye ruten inntil videre.

Konsernsjef Storeng er frustrert over at det internasjonale samfunnet ser ut til å ha «en begrenset interesse» for piratproblemet i Adenbukta.

- Denne virksomheten kan enkelt beskrives som en brutal og organisert kriminalitet, kommenterer Storeng.

TV 2s utenriksmagasin Korrespondenten, har tidligere laget denne reportasjen om den verdensomspennende piratvirksomheten:

275546