Krigsskip jakter på kaprere

Pirater kapret skip lastet med stridsvogner.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ukrainske lasteskipet «Faina» som seiler under belizisk flagg hadde ifølge forsvarsdepartementet i landet 33 russiskproduserte T-72 stridsvogner, stridsvognammunisjon, granatkastere og andre lettere våpen om bord.

Torsdag ble det kapret utenfor kysten av Somalia.

Amerikansk marinefartøy i området
Det amerikanske marinefartøyet USS Howard skal ifølge BBC søndag ha fått øyekontakt med det kaprede skipet. Den amerikanske Femte Flåten patruljer området, men den amerikanske hæren vil ikke si noe om hvorvidt en aksjon vil finne sted.

Kaprerne advarer nå vestlige land mot å intervenere i den spente situasjonen.

- Vi advarer Frankrike og andre som tenker på å iverksette en redningsplan om at vi har mulighet til å ta dem overalt. Vi forlanger 35 millioner dollar, sier pirat Januna Ali Jama til BBC.

Ukraina hadde solgt det militære utstyret til Kenya, og fartøyet var på vei til Mombasa, da det ble kapret av væpnede menn. Kenyanske myndigheter sier de ikke vil forhandle med internasjonale kriminelle, pirater og terrorister og at de fortsetter arbeidet med å få tilbake skipet.

Flere kapringer
Også et gresk skip med rumensk mannskap på vei fra Europa til Midtøsten, ble kapret fredag. Ifølge BBC, er beregner FN at pirater tjener minst 100 millioner dollar i året på virksomheten.

Samtidig opplyste Mwangura at et egyptisk skip som nylig ble kapret, var frigitt. Det samme var et japansk fartøy, etter det var utbetalt om lagt ti millioner kroner i løsepenger.

Ifølge BBC, er beregner FN at pirater tjener minst 100 millioner dollar i året på virksomheten. Franske myndigheter har tidligere intervenert kapringer og reddet to personer tidligere denne måneden. Frankrike oppfordret i forrige uke FN-land til å bruke militære fartøyer i kampen mot piratene.

Fakta

Pirater har så langt i år kapret flere enn 30 fartøyer utenfor kysten av Somalia, noe som at farvannet regnes som blant de farligste i verden. Sjørøveriene truer den viktige handlsruta mellom Europa og Asia.

Løsepenger er som regel målet, og det blir ofte utbetalt store summer for å få frigitt fartøy og mannskap. Gjengene som står bak kapringene, bruker som oftest mindre båter og er gjerne væpnet med automatvåpen.